Interdan

Groupe PSA vinder « International Van of the Year » (IVOTY) award for sin nye generation af elektriske kompakte varebiler

• Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Vauxhall Vivaro-e vinder den mest prestigefyldte pris • En anerkendelse af Groupe PSAs strategi om elektrificering af varebilsporteføljen

Siden 2019 har alle nye modeller, som Groupe PSA har lanceret, været udstyret med 100 % elektrisk eller plug-in hybrid drivlinje. Målet for koncernen er, at både hele passager- og varebilsporteføljen skal være elektrificeret i 2025. Når det kommer til varebiler i Europa, vil hele modelprogrammet være komplet elektrificeret før slutningen af 2021.

En jury bestående af uafhængige journalister og eksperter fra 24 europæiske lande og Rusland har belønnet den elektriske satsning og valgt PSAs første 100 % elektriske varebil som « International Van of the Year » (IVOTY) for 2021.

Den nye Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Vauxhall Vivaro-e blev designet som en del af et tværgående program, og de tilbyder nyttelast og lastevolumen uden kompromis til alle kunder: håndværkere, virksomheder og administrationer. De er udstyret med en ny generation af teknologier og hjælpesystemer, og pejlemærket har været en forpligtelse til at sikre kundernes sikkerhed og komfort.

At de elektriske varebiler er en løsning uden kompromiser, betyder helt konkret:

• Mulighed for at vælge mellem en rækkevidde på 230 eller 330 km (WLTP standard)
  • Tre længder
  • Mulighed for at trække 1.000 kg trailer
  • Nyttelast på op til 1.275 kg
  • Varerumsvolumen identisk med ICE-versionerne

En værdig 'International Van of the Year' titelindehaver

De nye franske el-varebiler opnåede 131 point. På andenpladsen kom Mercedes-Benz med deres elektriske eSprinter med 55 point. Så sejren til PSA var suveræn.

Jarlath Sweeney, formand for IVOTY-juryen kommenterer juryens beslutning:

”PSA-kvartetten er de første elektriske varevogne på markedet, der sælges over hele Europa med en rækkevidde på mere end 300 kilometer. De er solidt bygget med gode køreegenskaber, og bortset fra et mindre støjniveau er der ikke meget, der adskiller køreoplevelse fra en dieselversion. ”

"Med den 100 % elektriske version af deres kompakte varevogn giver PSA-kvartetten et enormt skub for e-mobilitet i professionelle virksomheder og bidrager til demokratisering og udbredelse af den emissionsfri transport."

”Og så sætter PSAs e-varevogne en ny standard - og skubber fremskridtet. Det er, hvad en værdig 'International Van of the Year' titelindehaver skal levere. Den nye EV-varekvartet fra PSA viderefører konceptet om maksimal integration mellem elektriske- og konventionelle forbrændingsmotorplatforme. Deres modelprogram er udformet, så de kan være attraktive for forskellige forretningsområder såvel som last-mile levering. ”

Det danske IVOTY jurymedlem, Carsten Teiner, havde også de elektriske PSA varebiler som en vinder og han fremhæver, at de nye elektriske varebiler giver kunderne mulighed for at bruge dem på linje med dieseludgaver:

”Det er helt klart et kvantespring, som PSA har foretaget med de nye elektriske varebiler, som med den lange rækkevidde dels sikrer en mere fleksibel anvendelse – og dels sikrer, at chaufføren ikke så let løber tør for strøm”.

Stor interesse for e-Expert i Danmark

”Vi er utrolig stolte over den kæmpe anerkendelse kåringen af e-Expert som iVOTY, fortæller salgschef for Peugeot varebiler, Sten Schwaner og fortsætter: ”e-Expert er en vigtig del af Peugeots ambitiøse strategi for elektrificering af hele varebilsmodelprogrammet inden udgangen af 2021. Hele DNA’et for udviklingen af e-Expert har været, at man ikke skal gå på kompromis med sine behov for funktionalitet og rækkevidde, ved valg af en elektrisk varebil. e-Expert tilbyder derfor en unik kombination af nyttelast, rækkevidde og anhængervægt, der fuld ud dækker lige godt halvdelen af alle varebilsbrugeres behov. Med den aftale der er indgået omkring registreringsafgift for de kommende år, er der også skabt sikkerhed for at e-Expert kan købes uden registreringsafgift de kommende år. Vi har et mål om at sælge mindst 250 e-Expert i 2021 og kunderne har allerede vist overvældende interesse, med mere end 20% af bilerne solgt allerede inden året er startet. ”

Succesfuld ë-Jumpy

Også hos Brand Lead hos Citroën Danmark, Jonas Stausholm, er der stolthed over blåstemplingen fra IVOTY. Der er allerede stor interesse for ë-Jumpy: ” Hos Citroën er vi meget glade for at kunne introducere vores ë-Jumpy til en fordelagtig pris, som giver en attraktiv TCO (Total Cost of Ownership), hvor de samlede omkostninger i bilens levetid er meget lig de omkostninger, vi ser på vores dieselvarianter. Det betyder, at ë-Jumpy er relevant for rigtig mange kunder, idet den kan dække kundernes behov uden, at de skal gå på kompromis i løbet af en arbejdsdag. Vi har på nuværende tidspunkt allerede solgt 200 enheder og det understreger, at også erhvervslivet er klar til at bidrage til den grønne transition.”

Høje forventninger til Vivaro-e

Hos Opel Danmark er man også begejstret for den flotte pris. Thomas Nielsen, produktansvarlig for Vivaro siger:

”Vi ser en stigende efterspørgsel efter elektriske varebiler, som en del af hele den grønne omstilling. Med kåringen af Vivaro-e til årets IVOTY er vi blevet bekræftet i, at det ikke kun er os der er enormt imponerede over den nye Vivaro-e. Opels varebil er fuldstændig identisk med den eksisterende Vivaro og den gode kvalitet og de gode plads forhold går derfor igen i Vivaro-e. Med en rækkevidde på 330 km på en fuld opladning, går kunden altså ikke på kompromis ved at investere i en Vivaro-e, men tager et standpunkt ift. den grønne omstilling, vi alle skal være en del af. Det gør også at vi har meget høje forventninger til salget i 2021.”

Information om Interdan

Interdan