Groundskeeperen nyder hjælpen fra robotterne

Foråret er højsæson for groundskeeper Nicklas Parmo Tang-Petersen. Her skal de omkring 180 boldbaner i Silkeborg Kommune nemlig klargøres – og ikke mindst opstreges. Tidligere tog det to mand to en halv time at strege en bane op fra bunden, men i dag klares den opgave på kun 20 minutter ved hjælp af en robot.

»Nu placerer du basestationen, hvor du vil, og det betyder, at opstregningen er meget mere nøjagtig. Tidligere kunne det svinge 3-5 cm, og nu er vi helt nede på 0-2 cm. Begge tal skal så stilles op imod manuel opstregning, der kan svinge helt op til 10 cm,« fortæller Nicklas Tang-Petersen, der er blevet kåret som årets groundsman i Danmark af Groundsman Association Denmark.

Den danskproducerede robot med navnet “Intelligent One” klarer opstregningen selv. Nicklas Tang-Petersen skal blot lægge banen ind på den tablet, han styrer IO med, så kører den derudaf som en stor hjælp for groundskeeperen.
»Klubberne skal have gode forhold og stregerne skal stå helt præcist og skarpt. Nu kan mere lade sig gøre, end da vi kun opstregede alle baner manuelt. Robotterne har givet et serviceløft og et arbejdsmiljøløft på én gang. Det kan f.eks. være en ekstra opstregning forud for et sommerstævne,« fortæller Nicklas Tang-Petersen.

Godt for arbejdsmiljøet
Og Nicklas Tang-Petersen – han er vældig tilfreds. Han føler, at han både har fået et bedre arbejdsmiljø rent fysisk, og at han samtidig har fået mere tid til at løse andre opgaver.
»Jeg slipper for at skubbe rundt med opstregningsvognen, og jeg slipper for mange tunge løft, så jeg kan helt klart mærke forskel. Specielt mine ben, min ryg og mine skuldre har det meget bedre,« fortæller han.
Nicklas Tang-Petersen og kollegerne transporterer opstregningsrobotterne rundt på ladet af deres biler. Ved fodboldbanen kører de robotten ned ad bilens sliske med et joystick på tabletten. De fylder maling på, hvis der mangler, og vælger de forudprogrammerede baner og så ruller robotten. Intelligent One kan selv køre videre fra den ene bane for at opstrege den næste bane på samme lokation.

Intelligent One betyder, at groundskeeperen bruger sin tid smartere og “kan være to steder på én gang”. Det glæder også hans chef hos Entreprenørgården, Michael Dahl, der fortæller:

»Når fodboldsæsonen starter, begynder ukrudtet også at skyde. Med robotterne til opstregning, kan vi komme tidligt i gang med at bekæmpe ukrudtet, og det giver os overskud og tid, fordi vi kan nå at tage det i opløbet og være på forkant. Når vi gør tingene smart og effektivt med hjælp fra robotterne, frigør det mentalt overskud, blandt andet til at sikre at vi lever op til alle kvalitetskravene i vores kontrakt med kommunen. Jeg er stor tilhænger af sund fornuft og nyttig teknologi. Jo mere teknologien kan gøre for os, jo bedre. Det er et mål for os at skabe en bedre arbejdsplads med færre slidskader, og det hjælper robotterne os med,« siger han.

Anden generation er endnu bedre
Det er tredje år for Nicklas Tang-Petersen med opstregningsrobotterne og anden udgave af Intelligent One – en udgave, der ifølge groundskeeperen er en klar forbedring: »Den største forskel på den gamle og den nye version er, at den nye udgave af IO har en basestation. Det betyder, at den er langt mere nøjagtig end forgængeren, der fik sit GPS-signal fra en sender, der kunne være placeret flere kilometer væk.
»Nu placerer du basestationen, hvor du vil, og det betyder, at opstregningen er meget mere nøjagtig. Tidligere kunne det svinge 3-5 cm, og nu er vi helt nede på 0-1 cm. Begge tal skal så stilles op imod manuel opstregning, der kan svinge helt op til 10 cm,« fortæller Nicklas Tang-Petersen, der er blevet kåret som årets groundsman i Danmark af Groundsman Association Denmark.

Robotten fra Intelligent Marking er i øvrigt også ligeglad med vind og vejr. Den kan opstrege baner i alle typer vejr, idet Intelligent One er vandafvisende. Anvendelsen er ikke begrænset til fodbold; Intelligent One kan let indstilles til at opstrege baner til løbebaner, amerikansk fodbold, baseball, rugby, hockey, lacrosse og meget andet. Intelligent One har derfor taget verden med storm og anvendes i dag på en bred vifte af sportsarenaer i hele Europa, USA, Australien og Japan. Blandt de prominente brugere er også klubberne Tampa Bay Buccaneers og New England Patriots som begge spiller i NFL-ligaen.

Vigtig del af forretningsmodellen
»For Entreprenørgården er automatisering blevet et vigtigt element i kampen om kunderne,« fortæller Michael Dahl, der er produktionsleder for Entreprenørgården, Silkeborg Kommune.
»Vi har en samlet årlig omsætning på 100 mio. kroner, og ud af den skal vi hvert år ud at finde optimeringer og driftsbesparelser på 2 procent. Vi har mange opgaver, hvor vi udsættes for konkurrence, så vi skal bruge pengene bedst muligt. Vi optimerer og omlægger alt det, vi kan for at sikre kvalitet og økonomi. Vi er det antal ansatte, vi er, og vi skal kunne løse opgaverne uanset vind og vejr, så det handler om at fordele ressourcerne fleksibelt. Samtidig er vi optaget af arbejdsmiljødelen. Det er vigtigt, at vi får ”løsnet bånd”, så medarbejderne skånes for ensidigt gentaget arbejde og tunge skub med en manuel opstregningsmaskine. Derfor har vi automatiseret klip og opstregning på sportsanlæggene,« siger han.

Den unikke teknologi i robotten Intelligent One er verdens første opstregningsrobot, som stifterne bag virksomheden fik ideen til i 2014. Vejledende pris for den patenterede robot er 212.500 kroner, og den investering tjener sig erfaringsmæssigt hjem på 12-18 måneder. Virksomheder, organisationer og kommuner kan også vælge at lease løsningen for omkring 3.500 kroner om måneden. Intelligent Marking har hovedkontor i Hjørring, Danmark og datterselskab i Georgia, USA.

Intelligent One efter veludført arbejde på en fodboldbane I Kjellerup.
Det er vigtigt, at vi får ”løsnet bånd”, så medarbejderne skånes for ensidigt gentaget arbejde og tunge skub med en manuel opstregningsmaskine. Derfor har vi automatiseret klip og opstregning på sportsanlæggene,« siger produktionsleder Michael Dahl.
Robotten fra Intelligent Marking er i øvrigt også ligeglad med vind og vejr. Den kan opstrege baner i alle typer vejr, idet Intelligent One er vandtæt.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Nytt rekordsalg av samarbeidende roboter avslører økende etterspørsel etter gripeverktøy1.10.2019 12:23:07 CESTNyhed

Med en vekst på 23 prosent i årlige installeringer av samarbeidende roboter (collaborative robots = «cobots») fra 2017 til 2018 viser den nye World Robotics Report, utgitt av International Federation of Robotics, en enorm etterspørsel etter gripeverktøy (EoAT). I 2018 ble nesten 14000 nye cobot-armer installert. Hvis denne økningen fortsetter, vil dette tallet doble seg på omtrent tre år, som vil bli en enestående markedsmulighet OnRobot står klar til å gripe. I rapporten er Norge langt nede på verdensbasis når det gjelder robottetthet.

Ny rekordförsäljning av samarbetande robotar avslöjar ökad efterfrågan på robotverktyg – Sverige är fortfarande nummer fem i världen1.10.2019 12:22:20 CESTNyhed

Med en årlig tillväxt på 23 procent för installationer av samarbetande robotar (s.k. cobots) från 2017 till 2018 visar den nya World Robotics-rapporten, som publiceras av International Federation of Robotics (internationella robotsamfundet), en enorm efterfrågan på robotverktyg (EoAT). Under 2018 installerades nästan 14 000 nya cobot-armar. Om denna ökning fortsätter kommer den siffran att fördubblas på uppskattningsvis tre år, vilket ger ett aldrig tidigare skådat tillfälle på EoAT-marknaden, som OnRobot är redo att möta. I rapporten behåller Sverige sin plats som nummer fem i världen beträffande robottäthet.

Hospital i Aalborg vinder robot-pris for unik blodprøveautomation1.10.2019 09:32:45 CESTNyhed

Aalborg Universitetshospital kan nu bryste sig af at have den suverænt bedste robot- og automatiseringsløsning. DIRA Automatiseringsprisen 2019 går i år til Klinisk Biokemisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital for en opfindelse, hospitalet har udviklet i tæt parløb med teknologivirksomhederne Intelligent Systems og LT Automation. De største vindere er faktisk patienter og medarbejdere, der med robotløsningen har fået en løsning, som højner patientsikkerheden og forbedrer arbejdsmiljøet.

ROEQ lancerer verdens mest præcise docking-station på Pack Expo 20191.10.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye docking-stations gentagelsesnøjagtighed på ± 1 mm sikrer præcis levering af produkter og paller. Emnerne transporteres af de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots, som er udstyret med ROEQs vognløsning. Pack Expo er også den første chance for at se ROEQs nye TR1000 Top Roller live - et unikt nyt transport-topmodul til MiR1000, den største model fra Mobile Industrial Robots med op til 1000 kilo nyttelast.