Grøntsagerne er vigtige at huske i dagligdagen

Der er mange fordele ved at spise grøntsager, men det er ikke alle, der får nok af dem. Den anbefalede mængde grøntsager om dagen afhænger af personens alder, køn og fysiske aktivitet.

Det amerikanske landbrugsministerium (USDA) anbefaler, at voksne spiser mindst to og en halv kop grøntsager om dagen. Denne mængde kan øges til tre kopper om dagen for dem, der er fysisk aktive.

Der er mange fordele ved at spise grøntsager, herunder at mindske risikoen for kroniske sygdomme som hjertesygdomme, slagtilfælde og kræft. Grøntsager er også en god kilde til vitaminer, mineraler og fibre.

En kost med mange grøntsager kan også hjælpe dig med at holde en sund vægt eller tabe dig, hvis du har brug for det. Det skyldes, at grøntsager har et lavt kalorieindhold og et højt indhold af næringsstoffer.

Hvis du ikke får nok grøntsager i din kost, kan du prøve at tilføje dem til dine måltider eller snacks. Du kan ogsåprøve nye grøntsager, som du ikke har prøvet før. Spis en række forskellige farver og typer af grøntsager for at fåmest muligt ud af dem.

Hvilke grøntsager er de bedste at spise?

Nogle grøntsager er mere næringsrige end andre og anses for at være "superfødevarer". Disse grøntsager omfatter:

- mørke bladgrøntsager, såsom spinat og grønkål - korsblomstrede grøntsager som broccoli og kål - tomater
- søde kartofler

- svampe

At spise en række grøntsager fra alle fødevaregrupper er den bedste måde at få de næringsstoffer, du har brug for. Men ved at indarbejde flere superfødevarer i din kost kan du hjælpe dig med at nå dine næringsstofmål.

Gode grøntsagssmoothie opskrifter

1. Smoothie med grønkål og banan: Denne smoothie er en fantastisk måde at starte dagen på eller som en snack. Den er fyldt med næringsstoffer fra grønkålen og bananen, og den er også sød og mættende.

2.Grøn gudinde-smoothie: Denne smoothie har fået sit navn fra den smukke grønne farve på de anvendte grøntsager. Avocadoen gør den cremet og lækker, mens spinat og grønkål giver den et næringsstofboost.

3. Gulerodskage-smoothie: Denne smoothie smager som et stykke gulerodskage i et glas! Den er perfekt til dessert eller som snack, og den er fyldt med betacaroten fra gulerødderne.

Bestil grøntsager hjem med Gorillas

Gorillaer er en ny leveringstjeneste i København og andre større byer, der tilbyder hurtig levering af dine indkøb. Du kan få dine varer leveret på otte minutter eller mindre med Gorillas! Hvis du søger efter en bestemt mad eller drikkevare, har de det sandsynligvis. Så hvis du løber tør for grøntsager og glemmer at købe noget, er der ingen grund til at lede mere, for Gorillas kan levere det hele til dig.

Husk at bestille med en Gorillas rabatkode for at spare penge.