Grønt lys til udendørs idræt – men afklaring mangler, mener DGI

Breddeidræt nævnes eksplicit i aftalen om anden fase af genåbningen af Danmark. Det er positivt og en stor anerkendelse af den enorme værdi, foreningsfællesskaber har i Danmark, mener DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Alle former for udendørs idræt kan nu sættes i gang i idrætsforeningerne inden for de gældende retningslinjer. Det står klart, efter Folketingets partier torsdag indgik en aftale om anden fase af genåbningen af Danmark.

Retningslinjerne er blandt andet, at der max er 10 personer, at alle holder 2 meters afstand, og at klubhuse og omklædningsrum fortsat holdes lukket.

At breddeidrætten er nævnt i aftalen, opfatter DGI meget positivt.

”Det er en anerkendelse af den store værdi, foreningslivet har for børn, unge og voksne. Men vi havde håbet på, at vi her i fase to kunne mødes flere end 10 personer, og at vi kunne sætte gang i udendørs idrætsaktiviteter med et minimum af kropskontakt. Det har vi arbejdet for,” siger DGI´s formand Charlotte Bach Thomassen.

DGI er breddeidrætsorganisation for flere end 6.400 idrætsforeninger med næsten 1.7 mio. medlemmer.

Kæver nærmere afklaring

Der står i aftalen at ”idrætsaktiviteter åbnes udendørs, når det sker sundhedsmæssigt forsvarligt og under de gældende regler”.

Det er positivt, mener Charlotte Bach Thomassen, men der er behov for en afklaring. Blandt andet om hvor meget plads, der kræves, når 10 personer træner sammen udendørs. Det er et vigtigt i forhold til træning inden for boldspil.

DGI vil derfor, sammen med idrættens øvrige organisationer, fortsat arbejde sammen med Kulturministeriet og relevante myndigheder om en afklaring.

Aktive fællesskaber er vigtige

Idrætsforeningerne var blandt de første i samfundet, der lukkede ned for aktiviteterne. Og en undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut, IDAN, der blev offentliggjort torsdag, viser, at næsten 40 procent voksne er stoppet med at dyrke motion og idræt under corona-krisen.

Samtidigt viser nye tal fra Børns Vilkår og TrygFonden at fritidsaktiviteter er særdeles vigtige for trivsel og selvværd hos 6-9 klasse.

”Sammen med Danmarks Idrætsforbund fortsætter vi nu det politiske arbejde med at skabe klarhed om udendørs idræt. Samtidigt vil vi arbejde målrettet for at kunne afholde sommerferie-aktiviteter for børn og unge. Det giver dog kun mening, når vi kan samle flere end 10 deltagere, ” siger Charlotte Bach Thomassen.

Mette Frederiksen: Foreningslivet er noget af det mest værdifulde vi har

Statsminister Mette Frederiksen sagde på pressemødet:

”Ganske meget af foreningslivet og idrætslivet har været lukket ned. Noget af det mest værdifulde, vi har i det danske samfund, har været lukket ned. I får nu mulighed for at åbne op igen inden for retningslinjerne.”

Statsministeren sagde også, at det har været stort fokus fra Folketingets partier, at idræt og skolegang har stor menneskelig betydning for de unge og for sundheden.

Adspurgt om man kan spille amatørfodboldkampe igen, svarede Mette Frederiksen.

”Nej. Det er nødt til at være i mindre grupper og nødt til at være uden den kontakt, der er i hvert fald i nogle sportsgrene.”

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har 1,7 mio. medlemmer.