Coop Danmark A/S

Grønne investeringer på dagsorden i København

Del
De to første dage i juni mødes de største aktører inden for bæredygtige investeringer til Green Gold i København for at sætte fokus på, hvordan vi kan demokratisere den grønne omstilling via investeringer. Målet med arrangementet er at inspirere virksomheder og forbrugere til, hvordan de gennem investerings-modeller som fx crowdfunding kan være med til at skubbe til den grønne omstilling.

Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, kræver det, at vi gør det i fællesskab. Det er udgangspunktet for Green Gold, der afholdes d. 1. og 2. juni i København. Coop Crowdfunding og den internationale platform, Sustainary, står bag eventet, der med foredrag, debatter og live crowdfunding skal synliggøre muligheder med grøn investering – både for forbrugere og virksomheder.

En af de grønne investeringsmodeller, der i dag oplever stor succes på tværs af Europa, er crowdfunding, hvor virksomheder henter penge fra forbrugerne til at realisere grønne tiltag. Herhjemme er Coop Crowdfunding blandt de største, der på den måde forbinder forbruger og virksomhed – og netop det link er vigtigt for den grønne omstilling, mener Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding.

”Vi ved, at der er mange i befolkningen, der vil den grønne omstilling. En måde at gå til det er aktivt at omlægge sine vaner og sin hverdag, en anden måde er at investere rigtigt. Med crowdfunding kan man investere i bæredygtige virksomheder og samtidig tjene penge i stedet for at betale negative renter i banken,” siger Nicolai Jæpelt.

Behov for grønne investeringer
Tanken med det to dages arrangement, Green Gold, er at skabe en platform for aktører inden for bæredygtig investering og vise en klar grøn investeringsvej fra start til slut, som alle relevante aktører kan følge i deres bæredygtige bestræbelser. For der er brug for grønne investeringer, mener Human Shojaee, der er direktør hos Sustainary.

”Hvis vi vil fastholde vores position som det land, der er helt i front når det handler om at udvikle nye bæredygtige løsninger, skal vi fokusere på grønne investeringer. Investeringer er nødvendige for at gode idéer bliver til reelle løsninger, og vi kan skubbe meget mere til den grønne investering, hvis vi alle bliver lidt dygtigere til at investere i de gode koncepter,” siger han og fortsætter:

”Samtidig er der behov for at skabe et overblik over de muligheder, der er indenfor grøn investering på tværs af Danmark og Europa, og det håber vi, at Green Gold kan være med til”.

Folkemøde-stemning
Green Gold afholdes i den gamle sporvognsremise på Enghavevej i København, Volume, og her vil emme af debatter og dialoger om alt fra crowdfunding og andre investeringsplatforme til EU's store puljer indenfor bæredygtige investeringer. Samtidig vil der være dedikerede matchmaking-områder, hvor virksomheder kan vende idéer med relevante investorer.

”Tanken er, at vi vil skabe en jordnær atmosfære med scener, hvor man kan tage del i dialogen. Alle er velkomne – både virksomheder, der vil omstille sig og leder efter kapital, men også alle andre, der vil vide, hvordan de får fat i green gold – altså, hvordan de kan skubbe til den grønne omstilling og samtidig tjene penge på bæredygtighed,” siger Human Shojaee.

Om eventen
Green Gold bliver afholdt i samarbejde med Green Impact Week, som er en hel uge dedikeret til bæredygtighed og grønne omstilling i hele EU.

Foruden Coop Crowdfunding er følgende partnere på Green Gold arrangementet: Digital Hub Denmark, Beter Energy, Europaparlamentet, DISIE, Creative Business Network og Vækstfonden.

Deltagerne til Green Gold vil spænde over alt fra CEO’s fra store virksomheder til mindre iværksættere med grønne drømme samt eksperter og specialister inden for bl.a. urban tech.

Program og billetter
Green Gold er offentligt for alle, og der kan bestilles billetter på: https://greenimpactweek.com/registration/

Det foregår i Volume – Enghavevej 80 – 2450 København.

Kontakter

Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding, Tlf. 2913 7665

Billeder

Links

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Om Sustainary
Sustainary er en international platform, der arbejder for at fremme den grønne omstilling ved at samle aktører, iværksættere, investorer og aktive borgere på ét sted. Sustainary står bag Nordens største bæredygtighedspris for grønne teknologier og bidrager via mentorprogrammer og acceleratorer til skalering af grønne løsninger. Sidst, men ikke mindst forbinder Sustainary teknologier med investeringer bl.a. via crowdfunding og omstillingslån.

Sustainary er initiativtager bag en række nationale og internationale programmer og konferencer om den grønne omstilling i Danmark, Norden, Sydeuropa og Sydamerika.

Om Coop Crowdfunding
Coop Crowdfunding er en af Danmarks største crowdfunding platforme, der forbinder producent og forbruger, og på 3,5 år har Coop Crowdfunding rejst 40 mio. kr. til mere end 500 danske producenter. Tanken bag Coop Crowdfunding er at knytte virksomheder og forbrugere tættere sammen ved at skabe nye og direkte relationer mellem dem. Over tid er målet dermed at demokratisere de danske fødevarevirksomheder, adgangen til kapital og udviklingen af danske fødevarer ved at give forbrugerne – herunder Coops 1,4 mio. medlemmer – medansvar og mulighed for at præge den måde, vi producerer og forbruger på i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye