GjensidigeGjensidige

Grønne biler er nu øverst på danskernes ønskeseddel

Udviklingen har været undervejs længe, og de grønne biler er nu danskernes foretrukne, når der skal ny bil i indkørslen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige.

Når det gælder fremtidige bilkøb, vil danskerne nu prioritere el- og hybridbiler frem for biler, der drives af benzin og diesel.

Det viser en rundspørge Kantar Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige og i samarbejde med AutoBranchen Danmark.

På spørgsmålet om hvilket drivmiddel deres næste bil skal have, svarer 28 pct., at de vil købe en el- eller hybridbil, mens 21 pct. vil købe en bil, som kører på benzin eller diesel.

Tallene viser et vendepunkt i forhold til en tilsvarende undersøgelse i april, hvor 26 pct. ville købe benzin/diesel og 23 pct. svarede elbil eller hybridbil. De resterende i undersøgelsen har enten ikke taget stilling eller er ikke i markedet for at anskaffe sig en ny bil.

“Det er en interessant udvikling på kun tre måneder, men det stemmer også med vores salg af bilforsikringer. Vi kan nemlig se, at salget af grønne biler stiger hele tiden, og den udvikling hilser vi naturligvis velkommen,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.

Når det gælder grønne biler, så er det fortsat hybridteknologien, som danskerne foretrækker, men forskellen bliver mindre og mindre. Hybridbilen kører typisk i omegnen af 50 kilometer på strøm og bliver derefter drevet af en benzinmotor, når strømmen slipper op.

“Der kommer nye modeller på markedet hele tiden. Regeringen har prioriteret, at vi får flere ladestandere op, og elbilernes batterier bliver bedre. Det gør, at flere tør binde an med en bil, der skal lades op. Hybridbilen er en slags overgangsbil, og den er jo fortsat i front, fordi skridtet til sådan en ikke føles så stort, som det er ved en ren elbil. Det næste store spring er, at vi skal have danskerne over i de rene elbiler, men det sker først for alvor, når vi får sat turbo på opsætningen af ladestandere,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder og autolakerere i Danmark.

Undersøgelsen er lavet blandt mere end 1000 danskere fordelt over hele landet. 7 pct. af de adspurgte vil anskaffe sig en ny bil inden for de kommende seks måneder. Yderligere 7 procent vil skifte bil inden for et år, mens 21 pct. forventer, at det sker i løbet af to år.

“Heldigvis ligger afgifterne fast i nogle år, så forbrugerne ved, hvad de kan regne med. Det er kun bilernes teknologiske udvikling og opsætningen af ladestandere, der spiller en rolle,” siger Gitte Seeberg. Hun tilføjer dog, at en verdensomspændende mangel på mikrochips, kan spille en rolle i leveringstiderne på nye biler.

Salget af el- og pluginhybridbiler udgjorde knapt 27 pct. af de nyindregistrerede biler i første halvår af 2021. Det er også en stigning fra årets første tre måneder, hvor knapt 24 pct. af de nyindregistrerede biler var el- og hybridbiler.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og  i juni 2021 blandt 1025 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvilken type bil bliver den næste, som du køber?

• Benzinbil 14%
  • Dieselbil 7%
  • El-bil 12%
  • Hybridbil 16%
  • Skal ikke købe ny bil 24%
  • Ved ikke 26%

Planlægger du at købe ny bil i nær fremtid?

• Ja, indenfor de næste 6 måneder 7%
  • Ja, indenfor de næste 12 måneder 7%
  • Ja, indenfor de næste 24 måneder 21%
  • Nej 61%
  • Ved ikke 4%

Henrik Nordstrøm MortensenKommunikationskonsulentAutoBranchen Danmark

Tlf:61 69 51 90

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.