Grønlandske kæledyr har brug for hjælp: Nuuk drukner i dyreværnssager

Nuuk er mættet af kæledyr, mere end mættet faktisk. Det vrimler med løse hunde, og på Grønlands eneste dyrlægeklinik, Donnas Dyreklinik i Nuuk, beretter dyrlægen om oplevelser, der kan knække selv den mest hærdede veterinær. Derfor skrev Tom Amtoft, bestyrelsesformanden for Nuummi Uumasut, der frivilligt driver Donnas Dyreklik, til Dyreværnet, og bad om hjælp.

En typisk herreløs Nuukhund. Foto: Jesper Juhl Døssing

Et så inderligt nødråb kunne Dyreværnet ikke sidde overhørigt, derfor drager foreningens dyrlæge, Mie Uhre, samt udrykningsleder Nina Amdi Carlsen til Nuuk mandag den 4. april til fredag den 8. april, for at hjælpe dyrene, bistå den hårdtprøvede forening og assistere den overbelastede dyrlæge på Donnas Dyreklinik.

Som regel er det de vilde dyr, der bliver sat fokus på, når medierne skriver om Grønlands dyreliv. Greenpeace var på Grønland i efteråret for at hjælpe med at løse problemerne med havdyrene, men ingen træder til, når det er kæledyrene, der lider.

-Vi har for mange løse hunde, en kommune, der ikke magter problemerne og en lovgivning, der ikke er tidssvarende på området, siger Tom Amtoft, der samtidig kan fortælle om, hvordan Donnas Dyreklinik kæmper for at hjælpe de mange kæledyr, der har brug for hjælp i Nuuk.

-Vores forening er drevet på 100 procent frivillig basis. Vi har ikke et apotek i Nuuk, vi har ikke det udstyr, der er behov for på dyreklinikken, og vi kæmper en konstant kamp for at hjælpe de dyr, vi nu kan, heroppe. Vi er desperate.  Derfor er vi inderligt taknemlige over, at Dyreværnet sender folk herop, så vi kan få sat fokus på de omfattende problemer.

Dyreværnets udrykningsleder, Nina Amdi Carlsen, der varetager de mange dyreværnssager i Danmark, ser frem til turen.

-Jeg håber, at vores besøg vil kunne gøre en forskel både for dyre-ejerne og for dyreklinikken. I den uge, vi er på Grønland, har politiet sagt ja til at bistå med eventuelle dyreværnssager og jeg skal holde foredrag om dyrevelfærd, mens vores dyrlæge, Mie, får travlt med at hjælpe på Donnas dyreklinik. Jeg er vant til at se lidt af hvert, når jeg kører på dyreværnssager i Danmark, men Tom har informeret mig om, at det er barske sager, vi kommer til at opleve, så jeg forbereder mig på det værste.

Historier om hunde, der er skoldet med kogende vand, hvalpe kvalt i plasticposer og efterladt som affald og hunde, der er fundet dræbt i kloakkerne, er blot nogle af de gruopvækkende beretninger, Dyreværnet har fået fra Donnas Dyreklinik. Derfor er der også indlagt foredrag om dyrevelfærd for Nuuks borgere, når Dyreværnets medarbejdere lander i det kolde nord.

Turen er doneret af ESSENTIAL FOODS, der har en omfattende CSR strategi og som i samarbejde med Dyreværnet, vil sætte fokus på kæledyrsproblematikken på Grønland i april måned.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets direktør Signe Sehested Lund på
tlf.: 40 30 66 15.

En typisk herreløs Nuukhund. Foto: Jesper Juhl Døssing
Da hunden Simba blev fundet, var han blevet overhældt med kogende vand. Foto:  Donnas Dyreklinik
Da hunden Simba blev fundet, var han blevet overhældt med kogende vand. Foto: Donnas Dyreklinik
Simba har det bedre i dag og har fået ny familie i Danmark.

Dyreværnet advarer mod ulovligt importerede hundehvalpe og kommer med opråbet: KØB DANSK27.11.2017 13:00pressemeddelelse

Nye undersøgelser estimerer, at mere end 40.000 hunde hver måned transporteres over de europæiske grænser med henblik på salg. Ofte kommer snuderne fra ulovlige hvalpefabrikker, hvor de er opvokset under forfærdelige kår, smittet med diverse sygdomme og fjernet alt for tidligt fra deres hundemor. Derfor sætter Dyreværnet nu foden ned og opfordrer alle til at købe dansk.

Dyreværnet: Fremtiden sikret for 14 misrøgtede hunde3.7.2017 10:12pressemeddelelse

Siden den 22. maj har fremtiden for 14 hunde, som Dyreværnet fjernede fra deres ejer i samarbejde med politiet, været uvis. De forhutlede snuder, hvoraf de 13 er chihuahua-blandinger mens én af dem er en Dansk Svensk Gårdhund, var alle groft misrøgtede og i meget dårlig stand, da de ankom til Dyreværnet i en af foreningens ambulancer. Hundene var blevet fjernet fra deres ejer efter at dyreværnsforeningen havde modtaget en anmeldelse om misrøgt, hvorefter dyreambulancen straks blev sendt af sted for at besigtige forholdene.

Adopter et dyr fra Dyreværnet i uge 37 så donerer Dyreværnet adoptionsprisen videre til Dansk Flygtningehjælp7.9.2015 13:23pressemeddelelse

Europa overstrømmes af flygtninge. Både børn og voksne er på flugt fra grusomheder i Syrien, Irak og andre af verdens brændpunkter. Man skal være skåret af sten, for ikke at lade sig påvirke af de tusindvis af vandrende menneskeskæbner, hvis fremtid er uvis. Hos Dyreværnet har man derfor besluttet at bidrage til det store hjælpearbejde ved at donere indtægterne fra dyr, der får nye hjem i perioden 7. til 13. september til Dansk Flygtningehjælp.