Grønlandske kæledyr har brug for hjælp: Nuuk drukner i dyreværnssager

Nuuk er mættet af kæledyr, mere end mættet faktisk. Det vrimler med løse hunde, og på Grønlands eneste dyrlægeklinik, Donnas Dyreklinik i Nuuk, beretter dyrlægen om oplevelser, der kan knække selv den mest hærdede veterinær. Derfor skrev Tom Amtoft, bestyrelsesformanden for Nuummi Uumasut, der frivilligt driver Donnas Dyreklik, til Dyreværnet, og bad om hjælp.

En typisk herreløs Nuukhund. Foto: Jesper Juhl Døssing

Et så inderligt nødråb kunne Dyreværnet ikke sidde overhørigt, derfor drager foreningens dyrlæge, Mie Uhre, samt udrykningsleder Nina Amdi Carlsen til Nuuk mandag den 4. april til fredag den 8. april, for at hjælpe dyrene, bistå den hårdtprøvede forening og assistere den overbelastede dyrlæge på Donnas Dyreklinik.

Som regel er det de vilde dyr, der bliver sat fokus på, når medierne skriver om Grønlands dyreliv. Greenpeace var på Grønland i efteråret for at hjælpe med at løse problemerne med havdyrene, men ingen træder til, når det er kæledyrene, der lider.

-Vi har for mange løse hunde, en kommune, der ikke magter problemerne og en lovgivning, der ikke er tidssvarende på området, siger Tom Amtoft, der samtidig kan fortælle om, hvordan Donnas Dyreklinik kæmper for at hjælpe de mange kæledyr, der har brug for hjælp i Nuuk.

-Vores forening er drevet på 100 procent frivillig basis. Vi har ikke et apotek i Nuuk, vi har ikke det udstyr, der er behov for på dyreklinikken, og vi kæmper en konstant kamp for at hjælpe de dyr, vi nu kan, heroppe. Vi er desperate.  Derfor er vi inderligt taknemlige over, at Dyreværnet sender folk herop, så vi kan få sat fokus på de omfattende problemer.

Dyreværnets udrykningsleder, Nina Amdi Carlsen, der varetager de mange dyreværnssager i Danmark, ser frem til turen.

-Jeg håber, at vores besøg vil kunne gøre en forskel både for dyre-ejerne og for dyreklinikken. I den uge, vi er på Grønland, har politiet sagt ja til at bistå med eventuelle dyreværnssager og jeg skal holde foredrag om dyrevelfærd, mens vores dyrlæge, Mie, får travlt med at hjælpe på Donnas dyreklinik. Jeg er vant til at se lidt af hvert, når jeg kører på dyreværnssager i Danmark, men Tom har informeret mig om, at det er barske sager, vi kommer til at opleve, så jeg forbereder mig på det værste.

Historier om hunde, der er skoldet med kogende vand, hvalpe kvalt i plasticposer og efterladt som affald og hunde, der er fundet dræbt i kloakkerne, er blot nogle af de gruopvækkende beretninger, Dyreværnet har fået fra Donnas Dyreklinik. Derfor er der også indlagt foredrag om dyrevelfærd for Nuuks borgere, når Dyreværnets medarbejdere lander i det kolde nord.

Turen er doneret af ESSENTIAL FOODS, der har en omfattende CSR strategi og som i samarbejde med Dyreværnet, vil sætte fokus på kæledyrsproblematikken på Grønland i april måned.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets direktør Signe Sehested Lund på
tlf.: 40 30 66 15.

En typisk herreløs Nuukhund. Foto: Jesper Juhl Døssing
Da hunden Simba blev fundet, var han blevet overhældt med kogende vand. Foto:  Donnas Dyreklinik
Da hunden Simba blev fundet, var han blevet overhældt med kogende vand. Foto: Donnas Dyreklinik
Simba har det bedre i dag og har fået ny familie i Danmark.

For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik9.4.2018 12:57pressemeddelelse

Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr fylder 120 år1.3.2018 08:39pressemeddelelse

Søndag den 11. marts fylder en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, Dyreværnet – Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr, 120 år. Fra at være et lille privat initiativ der blev etableret i 1898 for at redde herreløse hunde fra de københavnske hundefangere, er Dyreværnet i dag en af Danmarks mest driftige dyreværnsforeninger med flere dyreambulancer og internater i både København og Jylland. Det fejrer vi med Åbent Hus på internatet, Islevdalvej 85, 2610 Rødovre, hvor vi inviterer til fødselsdag på dagen kl. 12.30 - 14.30.