GrønGas Vrå indviet i solskin med åbent hus

I dag blev Nordjyllands største biogasanlæg GrønGas Vrå officielt indviet, og anlægget åbnede dørene for offentligheden. Anlægget, der ligger på en tidligere majsmark, er en investering på 115 mio. kroner, som partnerne landmand Jens Peter Lunden og E.ON Danmark står bag. Det nye biogasanlæg, der producerer biometan fra gylle og organiske restprodukter, er direkte tilsluttet det danske gasnet.

Venstres gruppeformand, Søren Gade drejer på hanen der forbinder GrønGas Vrå til det danske gasnet  - under indvielsen. Fra venstre de to partnere, Tore Harritshøj adm. dir. i E.ON Danmark og landmand Jens Peter Lunden

Det var i dag Venstres gruppeformand, Søren Gade, som drejede på hanen og dermed forestod den officielle indvielse, som blev fejret sammen med lokale landmænd, entreprenører, samarbejdspartnere og de to partnere bag GrønGas Vrå under blå himmel og solskin.

"I dag tager vi endnu et vigtigt skridt mod en mere robust landbrugssektor. Når vi tager restprodukter som gylle og laver biogas ud af det, gavner det både landmænd og miljøet, ligesom biogassen bidrager til den danske energiforsyning og den grønne omstilling", siger Søren Gade og pointerer, at biogaspotentialet stadig er stort i Danmark.

Det nye biogasanlæg i Vrå vil årligt behandle 300.000 tons biomasse, heraf cirka 250.000 tons gylle, som ellers ville være havnet som ubehandlet gødning på markerne.

"Når vi åbner hanerne for det nye biogasanlæg i dag, gør vi det nemmere at omdanne gylle og madrester til grøn energi. Den grønne energi kan bagefter bruges til at fortrænge de fossile brændsler f.eks. i transportsektoren, og på den måde gør vi både noget godt for klimaet og vores økonomi," siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark og påpeger, at anlægget reducerer Danmarks CO2-udslip med ca. 25.000 tons årligt.

Byggeriet er gået hurtigt

Landmand og partner Jens Peter Lunden står og kigger tilbage på en hurtig og effektiv byggeproces: "For bare et år siden lå her en flad majsmark. I dag er biogasanlægget gået i drift og leverer gas til nettet. Det er med stolthed, at vi i dag kan høste frugten af det hårde arbejde og fejre indvielsen sammen med alle de involverede og vores gæster".

Det 12 fodboldbaner store anlæg vil årligt forsyne det danske gasnet med cirka ni mio. kubikmeter biometan. Det svarer til årsforbruget af 4.300 personbiler eller 250 busser, hvis de kørte på biogas, eller gasforbruget i 6.500 boliger. GrønGas Vrå beskæftiger cirka 10 personer på daglig basis.

GrønGas Vrå inviterede også til åbent hus, så naboer og andre interesserede fra nær og fjern kunne opleve et af Danmarks nye og Nordjyllands største biogasanlæg på nærmeste hold.

Det er kun 11 måneder siden første spadestik blev taget til GrønGas, og selv om der er god fremdrift i den danske biogasudbygning, er der stadig langt til at indfri de politiske målsætninger om at omdanne 50% af den danske gylle til biogas i 2020. Med GrønGas på nettet og flere nye anlæg på vej i 2016, anvendes i dag knapt 15% af den danske gylle til biogasproduktion. Potentialet er stadig stort, eftersom Energistyrelsen vurderer, at det det samlede danske biogaspotentiale ligger på 40-60 PJ - i 2015 produceredes cirka 6,5 PJ.

E.ON Danmark fortsætter udbygningen af danskproduceret biogas. Det sker senere på sommeren, når E.ON sammen med sønderjyske landmænd åbner for hanerne til Danmarks største biogasanlæg, Sønderjysk Biogas ved Vojens.

Om parterne bag GrønGas Partner A/S

JPL Holding A/S : Ejes af Jens Peter Lunden, 44 år, landmand med 500 ha ager, 900 søer og 29.000 slagtesvin. Erfaring med drift af biogasanlæg siden opførelsen og igangsætningen af GrønGas Hjørring 2001. Bestrider flere tillidsposter i biogasbranchen og landbruget.

E.ON er et internationalt energiselskab med aktiviteter i mere end 30 lande. E.ON tilbyder sammen med mange partnere bedre, renere og mere energieffektive energiløsninger. E.ON Danmark A/S fokuserer på biogasproduktion, naturgas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. E.ON driver havvindmølleparken Rødsand II, samt en række kraftvarmeanlæg, fjernvarmenetværk på Sjælland og flere biogasanlæg i Jylland. E.ON råder over Danmarks største netværk af ladestandere til elbiler og gastankstationer til tungere transport og arbejder målrettet på at gøre vejtransporten grønnere. Fra sommeren 2016 vil E.ON producere 30 mio. m 3 biometan, svarende til cirka 20% af den danske biometan-produktion.

Indvielse af Grøngas, Vraa. Nordjyllands største biogasanlæg havde mange besøgende.
Luftfoto af Grøngas Vraa. Nordjyllands største biogasanlæg

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.