Grøn elkøbsaftale mellem Better Energy og Lundbeck sikrer opførslen af ny solcellepark

En ny elkøbsaftale mellem medicinalkoncernen Lundbeck og energiselskabet Better Energy sikrer, at Lundbeck fremover får dækket elforbruget fra dansk solenergi. Aftalen indebærer, at Better Energy opstiller en ny solcellepark, som samtidig øger den danske grønne energiproduktion.

Når kontakten næste år bliver tændt hos Lundbeck, vil elforbruget blive opvejet af en tilsvarende elproduktion fra dansk solkraft. Strømmen kommer fra en ny solcellepark, der bygges og finansieres som følge af aftalen, der løber over en 7-årig periode. Lundbeck har netop lagt vægt på, at deres indkøb af el skal have en direkte effekt på opførelsen af ny grøn energi i Danmark.

”Bæredygtige virksomheder gør en verden til forskel ved at sikre, at deres elkøbsaftale tilfører samme mængde ny grøn strøm til elnettet, som de selv forbruger. Det er præcis det, Lundbeck gør med denne aftale,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør i Better Energy, og påpeger, at virksomheder kan accelerere den grønne omstilling ved at købe ny grøn energi i stedet for grønne certifikater fra ældre anlæg.

Ifølge Energistyrelsen forventes det danske elforbrug næsten at blive fordoblet det kommende årti. Opførslen af nye solcelleparker bidrager derfor til at sikre en større andel af fremtidens elforbrug matches af grøn elproduktion.

Solcelleparken opføres ved et industriområde uden for byen Væggerløse i Guldborgsund Kommune, og forventes færdigbygget indenfor 12 måneder. Fra 2022 er Lundbeck således den direkte årsag til, at der kommer mere grøn energi til elnettet. Med en kapacitet på 34 MW vil parken levere grøn strøm, svarende til 21.250 danskeres årlige elforbrug.

”Siden 2006 har vi reduceret vores CO2-udledning med over 70 procent, og opførslen af solcelleparken er næste skridt i vores ambition om at blive totalt CO2-neutrale. Vi er glade for at kunne være med til at tilføre grøn strøm til elnettet, og glæder os til at se solcelleparken færdig,” siger Uffe Kåre Rasmussen, Bæredygtighedschef hos Lundbeck.

Udover at Lundbeck med aftalen sikrer en stabil og fast elpris over en 7-årig periode, så er prisen også konkurrencedygtig. Dansk solcelleproduktion er i dag billigere end fossile brændsler.

”Efter vi i Danmark og mange andre lande har brugt 50 år med statsstøtte til at fremme vedvarende energi, er grøn energi nu blevet konkurrencedygtigt overfor de fossile brændsler. For os handler elkøbsaftalerne derfor ikke længere om at opnå en merpris på strømmen, men derimod blot at opnå en vis forudsigelighed på strømprisen, der gør, at vi kan finansiere og bygge nye vedvarende energianlæg,” forklarer Rasmus Lildholdt Kjær.