Grøn aftale giver danskerne billigere elbiler
Dagens aftale om bilafgifter giver danskerne vished om bilpriserne og indeholder alle forudsætninger for, at der vil blive solgt markant flere elbiler i de kommende år, mener Dansk Energi.
Et mål om at sigte efter én million elbiler i 2030, fritagelse for registreringsafgift til elbiler under ca. 500.000 i 2021 og ingen afgiftstigning på el til biler frem til 2030. Det er hovedpunkterne i den aftale om bilafgifter, som regeringen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har fremlagt i dag, og som Dansk Energi hilser velkommen:
- Aftalen er jo markant bedre end det, regeringen spillede ud med i september. Partierne bag aftalen fortjener ros for at insistere på at gøre aftalen langt mere grøn, for at skabe stabilitet i markedet for elbiler den kommende årrække, og for at sætte sig et nødvendigt mål om, at sende masser af elbiler ud på de danske landeveje, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.
Aftalen indeholder helt centralt en konkret plan for, hvordan elbilerne skal beskattes frem mod 2030. Danskerne vil dermed få et stærkt incitament til at skifte til elbiler hurtigt, og det kan forhåbentlig være med til at drive en markedsudvikling, der er selvforstærkende.
- Hidtil er elbilernes verden forlænget med brædder hvert år tæt på årsskiftet. Men nu kender danskerne beskatningen frem til mindst 2025 og ambitionen mod 2030. Beskatningen er attraktiv og giver et klart incitament til alle dem, der de kommende år overvejer, om de tør tage springet ud i at skifte deres diesel- eller benzinbil ud med en elbil, siger Lars Aagaard.
- Selv om fremtiden tegner lys for den grønne omstilling, og selv om jeg er 100 procent sikker på, at danskerne hellere vil vælge en superfed elbil frem for en fossil, når nu den grønne bil bliver billigere, så anerkender jeg, at fremtiden kan være svær at forudse, og derfor er det godt, at aftalen indeholder et ”pitstop”, så det i 2025 gøres op, om det langsigtede mål om 1 million nås, siger han.
Med aftalen viser partierne bag nu vilje til at tage et første indhug i transportsektorens CO2-udledninger, mener Lars Aagaard. Og han peger på, at især én ting kan sætte turbo på markedet for elbiler ud over pris:
- Hele vejen mod 2030 skal vi huske ladeinfrastrukturen og det elnet, der skal sørge for strøm til bilen. Det skal udrulles og være klart, og det skal ske nu, for det er lige nu, det sker. Det er nu, elbilerne kommer. Og det er nu, danskerne, du og jeg, får en reel mulighed for at vælge grønt og være med til at bestemme, hvor hurtigt det skal gå. Energisektoren er parat, siger Lars Aagaard.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte HougaardPressechef
Tlf:35 30 04 78bho@danskenergi.dkInformation om Dansk Energi
Dansk Energi er erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark. Sammen leverer vores medlemmer stadigt grønnere strøm til danskerne samtidig med, at de sikrer strøm i stikkontakten 99,99 procent af tiden til konkurrencedygtige priser.
Den danske energiindustri beskæftiger samlet set flere end 56.000 danskere og er med sine milliardtunge investeringer i infrastruktur og teknologi et af Danmarks stærkeste erhverv. Energiindustrien er en grundpille i dansk eksport. I 2016 eksporterede Danmark nemlig energiteknologi for 75,6 mia. kroner, svarende til 11 procent af den samlede vareeksport.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Energi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Energi
Milepæl: Nu skal vi tænke i strøm time for time12.1.2021 07:22:12 CET | Pressemeddelelse
Flere og flere familier får i fremtiden en mindre samlet energiregning, når både bil og opvarmning bliver elektrisk, men kommer til at bruge over 20.000 kr. om året til strøm. Fra nytår kan alle måle elforbruget time for time, og vi kan både være grønne og spare penge ved at bruge strømmen, når der er rigeligt af den.
Rekordår: Strømmen har aldrig været grønnere22.12.2020 07:33:35 CET | Pressemeddelelse
Andelen af vedvarende energi i strøm er den højeste nogensinde, og CO2-indholdet er det laveste. 2020 er et helt elektrisk rekordår, som sætter en tyk grøn streg under, at el er en klimahelt.
Grøn skattereform øger farten – men kunderne får fortsat ingen afklaring om fremtidens energiregning8.12.2020 15:40:47 CET | Pressemeddelelse
Energikunder mangler fortsat klar besked om fremtidig beskatning af olie, kul og gas, og selvom afklaring ser ud til at komme hurtigere end regeringens udspil lagde op til, er det fortsat en udfordring. Det mener Dansk Energi om aftalen om Grøn skattereform og opfordrer samtidig til at øge tempoet yderligere.
Dansk Energi om finansloven: Alle grønne investeringer tæller6.12.2020 15:12:32 CET | Pressemeddelelse
Der står corona hen over finansloven for 2021, men den indeholder også grønne investeringer for at overkomme den økonomiske krise, der er opstået af coronakrisen. Og det er godt, mener Dansk Energi, der dog håber på, at finansloven følges op af en ambitiøs grøn skattereform.
Regeringens ”Grøn Skattereform” giver ikke nok klarhed om afgifter for energisektoren og vores kunder23.11.2020 11:45:39 CET | Pressemeddelelse
Det giver mening, at regeringsudspil ikke indeholder en generel CO2 afgift, der hæver omkostninger for vores eksporterhverv. Men regeringen skylder energikunderne større klarhed om fremtidens beskatning af olie, gas og kul til opvarmning og for CO2-beskatningen af el til elbiler, mener Dansk Energi.
18 førende Power-to-X-aktører samles om anbefalinger til national strategi19.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Power-to-X er afgørende for at nå danske klimamål og erstatte sort med grønt i industri og tung transport. Dansk Energi samler nu de afgørende virksomheder på tværs af hele værdikæden til at stå bag konkrete anbefalinger til regeringen om, hvordan en dansk Power-to-X-strategi skal udformes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum