Greve og Sorø løber med jobvæksten i Region Sjælland

Udviklingen i den private beskæftigelse i Region Sjælland viser meget store forskelle mellem de enkelte kommuner, viser en ny opgørelse fra Djøf.

Greve Kommune har haft en vækst i antallet af arbejdspladser i den private sektor på 14 pct. i perioden 2011 til 2016. Det svarer til næsten 1.200 nye arbejdspladser. Sorø Kommune ligger på en andenplads med en fremgang på 9 pct. fulgt af Køge Kommune med en fremgang på 7 pct.

I bunden ligger Guldborgsund og Lolland Kommuner med et tab på 6 pct. i antallet af private arbejdspladser. Samlet har der været en fremgang på 1,8 pct. i hele Region Sjælland.

Tallene kommer fra Danmarks Statistiks lønmodtagerregister og 2016-tallene er de nyest tilgængelige.

- Selv om det generelt går godt for dansk økonomi og beskæftigelse, er der meget store variationer mellem de enkelte kommuner og regioner. Varig vækst i en kommune er helt uundgåeligt afhængig af antallet af private job, der bliver skabt. I Djøf ønsker vi et sammenhængende Danmark i balance, og det er helt åbenlyst, at der skal gøres en ekstraordinær indsats for at styrke den private vækst, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Den nye opgørelse fra Djøf har også kigget på udviklingen i antallet af akademikere ansat i den private sektor i de enkelte kommuner. Her ligger Ringsted Kommune i top med en vækst på 63 pct. i årene 2011 til 2016, mens de efterfølgende pladser bliver taget af Kalundborg og Faxe Kommuner med en fremgang på 42 og 35 pct. I hele regionen har væksten i antallet af medarbejdere med en lang videregående uddannelse været på 16 pct.

Henrik Funder peger på, at der er en tæt sammenhæng mellem virksomhedernes udvikling og antallet af højtuddannede medarbejdere.

- Der er sket en markant stigning i antallet af akademikere ansat i den private sektor i mange kommuner. Det er en god og sund udvikling, og der er brug for mange flere. Når virksomheder begynder at ansætte medarbejdere med en akademisk uddannelse til at styrke deres produkt- og forretningsudvikling, markedsføring, kundekontakt mv. kan vi se, at det har en positiv udvikling på væksten og beskæftigelsen. En akademikere trækker job med sig til 4,5 nye medarbejdere – fortrinsvis faglærte og ufaglærte, ligesom mindre virksomheder der ansætter akademikere har en vækst der er 38 pct. højere end virksomheder uden akademikere, påpeger Henrik Funder og fortsætter:

- Derfor er det vigtigt, at den offentlige indsats bliver bedre til at oversætte de lokale iværksætteres og virksomheders behov og har blik for mulighederne for at tiltrække medarbejdere med de rigtige kompetencer, så vi får sat en positiv spiral i gang.

- Folketinget er i øjeblikket ved at forhandle næste års finanslov og regeringens vækstplan. Fra Djøfs side vil vi opfordre politikerne til prioritere Landdistriktsvækstpilotordningen, der akut mangler midler, InnoBooster-ordningen og akademikerkampagnen. Ordninger, der hjælper virksomhederne med at ansætte højtuddannede medarbejdere og dermed bidrager til at skabe vækst og udvikling, siger Henrik Funder.

Djøf foreslår også at nedbryde barriererne for at familier bosætter sig lokalt, tættere samarbejde mellem universiteterne og virksomhederne, samt pilotforsøg med nye ansættelsesformer – eksempelvis en akademiker ansat af flere SMV’er.

Vedhæftet en opgørelse over udviklingen i antallet af privatansatte i de enkelte kommuner i perioden 2011 til 2016.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44.