Greenport North melder sig ind i Brintbranchen

Greenport North har meldt sig ind i Brintbranchen. Det nordjyske udviklingsselskab arbejder for at gøre Hirtshals Havn til en frontløber for bæredygtig havneudvikling og vækst. Greenport North udvikler i den forbindelse grønne løsninger indenfor energi, transport og industri, blandt andet i form af konsortieudvikling på tværs af hele værdikæden for Power-to-X, hvor produktion af grønne brændsler til maritimt brug og den tunge landtransport er på dagsordenen.

Foto: Greenport North

Det glæder Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, at kunne byde Greenport North velkommen i Brintbranchen.

”Vi er glade for, at Greenport North har valgt at blive medlem hos Brintbranchen. Greenport North har en stor og vigtig opgave foran sig i forhold til, med udgangspunkt i Hirtshals Havn, at gøre området til en Power-to-X-hub og bindeled mellem offshore VE-produktion og de mange Power-to-X-aktiviteter på land. Der er mange spændende perspektiver, og vi glæder os til at understøtte Greenport North i arbejdet med at gøre Hirtshals til en rollemodel for grøn havneudvikling, også indenfor brint og Power-to-X, ” siger Tejs Laustsen Jensen.

Greenport Norths CEO Steen Hintze siger om tiltrædelsen:

”Havnene spiller en stor rolle i forhold til at understøtte den grønne omstilling af de maritime erhverv og de mange lastbiler, der transporterer gods på tværs af grænserne. Brint og Power-to-X er afgørende i den forbindelse og i Hirtshals arbejder vi på højtryk med at skabe rammebetingelserne for de nye, grønne brændstoffer. Udviklingen af både brintproduktion og -infrastruktur byder på udfordringer, som vi bedst løser i fællesskab, og vi ser frem til samarbejdet med en stærk brancheorganisation som Brintbranchen, der gennem de senere år har leveret rigtig gode resultater for den grønne omstilling.”

Foto: Greenport North

Brintbranchen: Tid til næste skridt i realiseringen af det danske PtX-potentiale17.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

EU-udbud på 22,5 milliarder kr. skal opskalere brintindustrien4.11.2022 13:19:25 CET | Pressemeddelelse