GreenMobility og E.ON går sammen om europeisk satsning

I fremtiden vil det være lettere å kjøre grønt og stille rundt i europeiske storbyer. Bybilordningen GreenMobility og energiselskapet E.ON går nå sammen for å etablere ladenettverk og elektriske bybiler i en rekke europeiske byer.

Siden 2016 har det vært mulig å hoppe inn i en av GreenMobilitys elektriske delebiler i København. Det har redusert trafikkaos, forbedret luftkvaliteten og gjort det lettere å komme seg rundt i byen. Etter Københavnsmodellen går selskapene nå sammen for å spre det elektriske delebilsystemet til resten av Europa.

”I 2021 skal man kunne kjøre i våre bybiler i 20 byer i Europa. Sammen med en sterk europeisk strømleverandør og nettverksoperatør som E.ON har vi et ideelt grunnlag for å starte GreenMobility også i byer hvor det ikke finnes en ladestruktur”, sier Torben Andersen, administrerende direktør i GreenMobility.

I København, hvor GreenMobility i dag har 400 bybiler, lades bilene gjennom E.ONs ladenettverk. Samarbeidet skal nå tas med ut videre i Europa, hvor etterspørselen etter elektriske bybiler stiger.

”Samtlige storbyer har problemer med både overtrafikkerte veier og luftforurensing, og flere europeiske byer har allerede besluttet å fase ut dieselbiler eller innføre miljøsoner. Derfor er elektriske bybilsordninger ideelle. De løser trafikkproblemer og elbilene har ingen eksosutslipp eller støy”, sier Tore Harritshøj, administrerende direktør for E.ON Danmark og E.ONs nordiske mobilitetsforretning. Han understreker at all strøm i E.ONs offentlige ladenettverk kommer fra fornybare energikilder.

Elbiler forbedrer luftkvaliteten

Nye tall fra Det Europeiske Miljøbyrået viser at flertallet av europeiske borgere er utsatt for alt for høy luftforurensning. Miljøbyrået anslår at luftforurensning fører til rundt 428.000 tidlige dødsfall i Europa i året. Selv om luftkvaliteten i Nord-Europa generelt er bedre enn i Sør-Europa, er utslipp av skadelige gasser og partikler fortsatt for høy flere steder.

Siden 2010 har Danmark overskredet EUs luftkvalitetsregler, særlig på grunn av luftkvaliteten i København, som er fylt med skadelige NOx-utslipp.

”Elektriske bybiler har ikke skadelige utslipp som NOx og CO2, og bybilene er derfor med på å forbedre luftkvaliteten i byer. Faktisk sparte bybilene København for cirka 350 tonn CO2 i 2017, og må derfor sies å være et viktig redskap for byer i deres innsats for å nå klimamål”, sier Torben Andersen, administrerende direktør i GreenMobility.

Om GreenMobility

GreenMobility A/S er en dansk leverandør av elektriske bybiler. I dag opererer GreenMobility 400 bybiler i Københavnsområdet og tilbyr enkel, fleksibel og bærekraftig transport. Bybilene lokaliseres, bestilles og låses opp med Din Bybil-appen. Du betaler kun for den tiden du bruker bilen, og setter den igjen innenfor en sone der neste bruker kan leie den. GreenMobilitys ambisjon er å være blant Europas ledende leverandører i det raskt voksende markedet for bybiler i Europeiske storbyer. GreenMobility er notert på Nasdaq First North i København.

Torben Andersen, administrerende direktør +45 3111 1620 aw@greenmobility.com

Michelle Barosin, kommunikasjon & investorrelasjoner +45 4275 4165 mb@greenmobility.com

Om E.ON

E.ON er et av Europas største privateide energiselskaper, som målrettet bidrar til å forandre verden til et fossilfritt samfunn. I Danmark fokuserer vi på produksjon av energi fra fornybare energikilder, energinettverk og energieffektive kundeløsninger. Vi har investert og installert noen av landets største biogassanlegg, de første biogasstankstasjonene og Danmarks største ladenettverk med mer enn 1.300 offentlige ladepunkter og 50 hurtigladere langs motorveiene. Vi er en av Nordens største elbiloperatører, og sammen med partnere er vi i gang med å rulle ut Europas første hurtigladenettverk. E.ON har mer enn 32 millioner kunder i Europa og Nord-Amerika, og har de siste ti årene investert 11 millioner euro i fornybare energikilder.

Karen Marie Jensen, kommunikasjonssjef i E.ON +45 3038 6183 karen.jensen@eon.dk

Om E.ON

E.ON er Europas største privateide energiselskap og en av Nordens største tilbydere av ladeløsninger. Selskapet er et av få energiselskaper i Europa, som utelukkende produserer strøm fra vedvarende energikilder. E.ON har i dag 33 millioner kunder fordelt på Europa, Russland og USA. Selskapet har i løpet av de siste 10 årene investert mer enn 11 milliarder euro i fornybar energi.

Global elbilkampanje skal få regjeringene opp av stolen.11.9.2018 15:27pressemeddelelse

Transportsektoren er klimapolitikkens sorte får og den eneste sektoren hvor CO2-utslippene har steget kraftig de siste 30 årene. Dette gjelder også for den norske transportsektoren. Derfor inngår energiselskapet E.ON et samarbeid med den globale EV30@20-kampanjen, sammen med en rekke andre selskap og regjeringer. Kampanjen skal åpne regjeringers øyne for mulighetene som ligger i elektriske kjøretøy.