Green Power Denmark lancerer landsdækkende kampagne

De høje energipriser og Europas gasafhængighed er en stor udfordring, der påvirker alle energiforbrugere. Selvom det lige nu føles som modvind, så sætter Green Power Denmark i en ny kampagne fokus på, at vi faktisk har været her før - i 70’ernes energikrise. Dengang gav krisen medvind til den energitransformation, som Danmark er i gang med.

Energikrisen er til at mærke. De høje energipriser, som vi har udsigt til hen over vinteren, er hård mod mange familiers og erhvervsdrivendes økonomi. Samtidig oplever vi, at den europæiske forsyningssikkerhed er truet. Det er en alvorlige situation, som kalder på grøn handling. Det vil kræve et politisk mod og folkelig opbakning, ligesom vi så under sidste store energikrise.

- Under 70’ernes energikrise, så vi et politisk mod og en opfindsomhed, der lagde grundstenene til den moderne energisektor, som vi kender i dag. I modsætning til dengang har vi i dag allerede løsningerne til at bekæmpe de høje energipriser. Løsningen er nemlig grøn energi, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Danmark skal derfor hurtigst muligt omstille energiproduktionen til billig, vedvarende energi, for på den måde at gøre os uafhængige af kul og russisk gas. I en ny landsdækkende kampagne ’I modgang og medvind’ sætter Green Power Denmark derfor fokus på de mange mennesker, der hver dag trækker i arbejdstøjet for et grønnere og friere Danmark.

- Jeg har helt tilbage fra vinduet i mit barndomsværelse været øjenvidne til den udvikling som energisektoren har været igennem. I dag går 73.000 danskere på arbejde med det mål at skabe et energisystem, der gør Danmark fri af kul og gas, fri af Putin og fri af høje energipriser, fortæller Kristian Jensen.

- Lige nu er der modvind. Energikrisen har ramt os alle hårdt, men vi skal lade os inspirere af de muligheder, som krisen i 70’ernes også åbnede op for. Det har bragt os langt i den grønne omstilling, men vi skal længere endnu. Vi skal blive mere uafhængige, mere fleksible og udbygge mere billig grøn strøm. Energisektoren vil fremtidssikre Danmark - i modgang og medvind, fastslår Kristian Jensen.

Green Power Denmarks kampagne starter i dag og kører i landets aviser, TV og sociale medier i den kommende tid.

De største resultater på COP27 blev skabt i kulissen20.11.2022 04:48:29 CET | Pressemeddelelse

COP27 i Sharm el-Sheikh sluttede med en markant håndsrækning til udviklingslandene. Trods stor modstand fra en række velstående lande, bliver der oprettet en fond, som kan være med til at dække udviklingslandenes tab i forbindelse med oversvømmelser, storme og andre klimakatastrofer. De største fremskridt på klimakonferencerne sker dog uden for forhandlingslokalerne. Det skyldes ikke mindst, at virksomhederne involverer sig stærkt og skubber på for at få hastighed i den grønne omstilling.

EU godkender indefrysning af energiregningen31.10.2022 19:29:00 CET | Pressemeddelelse

EU-Kommissionen har godkendt, at danske husholdninger og virksomheder kan indefryse en del af deres energiregning. Green Power Denmark glæder sig over, at der er godkendt en ordning, der kan hjælpe de forbrugere, som kæmper med at betale de høje energiregninger. Statsstøttegodkendelsen kommer dagen før, ordningen skal træde i kraft, og myndighederne har givet energiselskaberne 14 dage til at indføre ordningen, der stadig vil gælde fra 1. november.