Green Building Council

Green Building Council Denmark modtager ROCKWOOL PRISEN

Green Building Council Denmark har i dag modtaget ROCKWOOL PRISEN på 300.000 kr. Prisen blev overrakt på Green Building Councils egen konference, hvor også kriterierne for bæredygtigt byggeri blev offentliggjort.

Det var med stor glæde og stolthed, at den danske bæredygtighedsorganisation (DK-GBC) modtog ROCKWOOL PRISEN og de medfølgende 300.000 kroner. Pengene skal bruges til udvikling af et nyt kursusforløb om bæredygtigt byggeri for landets arkitekt-, konstruktør- og ingeniørstuderende.

Med fokus på bæredygtighed i byggeriet får de studerende på kurset indblik og viden om den danske bæredygtighedsstandard DGNB, der blandt andet indeholder parametrene miljø, et godt og sikkert indeklima og en god totaløkonomi. Direktør i DK-GBC, Mette Qvist ser frem til, at DK-GBC skal udvikle forløbet:

”Det er med stolthed, at DK-GBC modtager prisen, fordi det er helt nødvendigt at uddanne den unge generation i bæredygtighed, hvis Danmark i fremtiden skal bevare ”den grønne” førertrøje…”

Kriterier bliver offentlige

DK-GBC får jævnligt henvendelser fra studerende, som gerne vil have viden om bæredygtigt byggeri og indsigt i de kriterier, man skal opfylde for at DGNB-certificere et byggeri. Hidtil har disse kriterier været forbeholdt personer, som har gennemgået DGNB konsulentuddannelsen. Den store interesse fra de studerende, men også fra virksomheder, politisk side og andre organisationer gør, at DK-GBC nu offentliggør kriterierne.

”Der er generelt en stigende interesse for bæredygtighed i byggebranchen. Det gælder ikke mindst hos de studerende, som vi ofte får henvendelser fra. Hidtil har det ærgret mig, at vi ikke har haft et tilbud til dem. Det får vi nu med uddannelsen og de offentligt tilgængelige DGNB kriterier. Med offentliggørelsen af kriterierne og de nye kurser til de studerende signalerer vi samtidig, at vi, er klar til at åbne op, sprede det gode budskab og forhåbentlig samarbejde med endnu flere organisationer og virksomheder. ”

Det er planen, at kurserne for de studerende afholdes i 2015, og DK-GBC forventer at kunne annoncere kurserne i begyndelsen af året. DGNB manualen med samtlige kriterier bliver tilgængelig i en online version på DK-GBCs website.

Om ROCKWOOL PRISEN

ROCKWOOL PRISEN har været uddelt siden 1966. Prisen er stiftet af ROCKWOOL Danmark med det for­mål at fremme bestræbelserne på at forbedre det akustiske, termiske og at­mosfæriske indeklima samt at fremme udviklingen af dansk byggeri.

Det er en priskomité, der beslutter, hvem prisen skal tildeles. Komitéen består af Professor Svend Svendsen, DTU,  Curt Liliegreen, sekretariatschef i Boligøkonomisk Videncenter, Anders Gade, Civilingeniør PhD​​ samt Lars Hørberg, Marketingdirektør ROCKWOOL Scandinavia​.

Blandt tidligere prismodtagere kan nævnes Egedal kommune, der i 2005 modtog prisen for at skabe Danmarks største lavenergibebyggelse. Bebyggelsen omfatter 750 boliger i området Stenløse Syd. I 2009 fik prisen til den amerikanske forfatter, arkitekt og designer William McDonough, der regnes for at være en af de fremmeste tænkere inden for miljømæssig bæredygtighed i design af byer og bygninger samt i industrielle processer.

Yderligere information:

Mette Qvist
Direktør
Green Building Council Denmark
+ 45 61 72 10 20

Information om Green Building Council

Green Building Council
Falkoner Allé 7, 4. sal

3672 1020http://www.dk-gbc.dk/
Green Building Council Denmark er en non-profit organisation, der arbejder med at udbrede bæredygtighed i byggebranchen. Organisationen, der tæller omkring 227 medlemmer, administrerer den danske standard DGNB, der er en certificeringsordning til formål at skabe et fælles afsæt for måling og vurdering af bæredygtigt byggeri. Green Building Council administrerer certificeringer af kontorbygninger, boliger, byområder og hospitaler. Organisationen har uddannet mere end 300 konsulenter og auditorer inden for certificeringsordningen.

Følg pressemeddelelser fra Green Building Council

Flere pressemeddelelser fra Green Building Council

Nu kan din virksomhed løfte standarden for bæredygtighed i byggeriet25.11.2015 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi søger ejendomsselskaber, bygningsejere og rådgivere, der vil være med til at forløse det store potentiale for bæredygtighed i det eksisterende byggeri. I starten af 2016 igangsætter vi pilotfasen med den ny DGNB bæredygtighedsklasse for eksisterende kontorbyggeri. Her har din virksomhed eller organisation mulighed for at blive bæredygtighedscertificeret, og gå forrest i den bæredygtige udvikling.

DGNB introducerer nye certificeringskategorier22.10.2015 13:49:32 CEST | Pressemeddelelse

Green Building Council Denmark og DGNB fornyer kategorierne for certificering af bygninger og byområder. Som det højeste niveau introduceres nu platin. Kravene til et platincertifikat svarer nøjagtigt til de tidligere krav til et guldcertifikat. Ud over platin, vil nye bygninger fremover kunne opnå DGNB certifikatet guld og sølv. Green Building Council vil sørge for at fremsende nye plaketter og certifikater svarende til de nye kategorier til alle DGNB certificerede bygninger i Danmark.