Region Hovedstaden

Greater Copenhagen viser vejen til vækst i turismen

Del

Der skal flere internationale turister til Greater Copenhagen, og de skal kunne komme nemmere rundt til de mange attraktioner i hele metropolen. Det er hovedtrækkene i en ny turismeambition for hele Greater Copenhagen-metropolen.

Netop samspillet mellem land og by er helt afgørende for at få flere turister til metropolen, mener regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), der tidligere har kritiseret regeringens turismestrategi for at være uambitiøs og ikke har tage højde for samspillet mellem vækst i storbyturismen og vækst i resten af landet:
 
• Storbyturisme og kyst- og naturturisme går hånd i hånd. De er ikke hinandens modspillere, men medspillere. Og derfor er det så vigtigt, at netop kombinationen af storby og land står meget centralt i Greater Copenhagen nye turismeambitionen.
 
• Når der kommer flere turister til vores metropol, betyder det også noget for helt almindelige mennesker og deres mulighed for at få et arbejde. Det er fx taxachaufføren og minibuschaufføren, der kører turisterne rundt, guiden, der fortæller om stedets natur og historie og tjeneren, der serverer de lokale specialiteter på caféen.
 
• Vi skal arbejde sammen for at kunne give turisterne en oplevelse af, hvad den samlede metropol har at byde på – fra Michelin-mad i hovedstaden og shopping i Malmø til Kalundborgs femtårnede kirke, sandstrandene på de lollandske sydhavsøer og de store skove i Nordsjælland.
 
• Vi skal tiltrække flere flyruter og gøre, hvad vi kan for at åbne de udenlandske turisters øjne for, at vores metropol har rigtig meget at byde på, så de køber billet til København frem for til Hamborg eller Stockholm.
 
• Jeg vil gerne kvittere for, at det er alle de større turismeoperatører i de tre regioner, som har bidraget til udarbejdelsen, og som står bag turismeambitionen. Det tegner godt for det fremtidige arbejde.
 
 
Fakta:
 
Greater Copenhagen turismeambition
 
• Greater Copenhagens bestyrelse godkendte den 12. oktober en fælles turismeambition, som skal sætte retningen for turismearbejdet i de kommende år. Målet er at tiltrække flere internationale turister og gøre det nemt for dem at bevæge sig rundt i Greater Copenhagen og besøge de mange attraktioner. Turismeambitionen skal følges op af en handlingsplan, der konkretiserer initiativerne i 2017.
 
• Greater Copenhagen er et samarbejde mellem tre regioner og 79 kommuner i Skåne og Østdanmark.
                                                                               
Turisme i hovedstadsregionen
 
• Målt i omsætning er Region Hovedstaden den største turismeregion i Danmark med 40 % af den samlede omsætning på ca. 95 mia. kr.
 
• Alene i hovedstaden skaber turismeindustrien omsætning for 38 mia. kr. årligt og bidrager med over 43.000 arbejdspladser.
 
• Region Hovedstaden investerer årligt 40 mio. kr. i resultatkontrakten med Wonderful Copenhagen, som til gengæld skaber vækst og udvikling i hele Greater Copenhagen.

For yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S) via pressevagten i Region Hovedstaden på tlf: 70209588

Information om Region Hovedstaden

Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød

38 66 50 00http://www.regionh.dk/

Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum