Gratis internet kan koste dyrt

Kun godt hver fjerde dansker er fornuftige nok til konsekvent at fravælge åbne hotspots, når de er på ferie

Når danskerne tager på ferie, er computere og tablets med som en fast bestanddel af indholdet i kufferter og tasker, og langt de fleste har en smartphone i lommen. Elektronik er blevet en fast ingrediens på ferien, og bruges flittigt til at gå på nettet for at finde restauranter, spille eller se film.

Det er der umiddelbart ikke noget i vejen med, men selv i den mest afslappede ferietilstand bør både børn og voksne være meget opmærksomme på, at ”Free WiFi” ikke altid er, hvad det giver sig ud for, advarer Ingeniørforeningens ekspert i it-sikkerhed Jørn Guldberg.

”Hackere kan uden de store problemer lave et netværk, der ser troværdigt ud. Enten ligner det hotellets eller caféens, men vil man benytte det, skal man oftest lige afgive en række oplysninger eller oprette sig som bruger. På den måde kan de kriminelle få fat i dine oplysninger og stjæler herefter vitale data som brugernavne og adgangskoder, mens man er på nettet. Det, der skulle være en gratis oplevelse, kan derfor ende som et dyrt bekendtskab,” siger han.

Han understreger desuden, at man ikke skal logge automatisk på de netværk, som man plejer at bruge. Den nyeste tendens indenfor hacking er nemlig at udgive sig for at være et kendt WiFi, som man allerede har godkendt, og når man så logger automatisk på, har hackerne adgang til både mobil eller iPad.

I en ny undersøgelse blandt 2.000 danskere, som Useerneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, er det kun er 28 procent af danskerne, der altid fravælger offentlige hotspots, hvilket alle ellers som udgangspunkt burde gøre, mener Jørn Guldberg.

”Start altid med at slå WiFi fra på alt, hvad man har taget med. Er man på ferie i Europa, bør man benytte dig af den data, man allerede har købt via sit abonnement, da der ikke længere kommer roamingtakster på,” siger han

Jørn Guldberg anbefaler, at man helt på linje med at pakke bikini og badebukser sørger for at have opdateret al elektronik inden afrejsen.

”Skulle uheldet være ude, er det rart at have taget back-up af alt, inden man tager afsted. Sørg desuden for at have opdateret dine programmer, inden ferien starter og tjek samtidig, at du har sikkerhedsprogrammer installeret. Ikke bare på din computer, men også på din tablet og smartphone,” siger han.

Logger du på åbne, offentlige hotspots (netværk uden kode på fx restauranter og cafeer), når du er på ferie?

I alt

Aldrig

28%

Sjældent

30%

Af og til

26%

Ofte

10%

Altid

3%

Ved ikke

3%

I alt

100%

Undersøgelsen er gennemført for IDA af Userneeds blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning mellem 18-70 år. 2.000 personer svaret på spørgsmålene.