Gratis briller og synstest til beboere på Blå Kors' botilbud i Arden

Tirsdag den 7. december kommer Skjold Optik forbi Blå Kors' botilbud Rold Skov i Arden. Her kan nuværende og tidligere beboere få helt nye glas og briller. - Pressen er velkommen.
Skjold Optik besøger et af Blå Kors' tilbud tre-fire gange om året. Her er det fra et besøg på Blå Kors' værested i Hobro. Foto: Blå Kors.

Der er lagt op til nogle af de helt gode julegaver på Blå Kors Danmarks botilbud Rold Skov ved Arden, når Skjold Optik kommer forbi den 7. december.

Blå Kors Rold Skov er et bo- og behandlingstilbud til hjemløse og til mennesker, der er afhængige af alkohol eller andre rusmidler, der er dermed også mange af beboerne, der har begrænsede økonomiske ressourcer.

"Der er mange af vores beboere, der ikke har råd til at købe nye briller. Ofte er brillerne derfor meget gamle, eller også har man valgt nogle af de billige fra supermarkedet, hvor styrken så til gengæld ikke helt passer, så det er virkelig et fantastisk tilbud, som gør en kæmpe forskel for livskvaliteten hos vores beboere," siger Jakob Kjærgaard Andersen, der er leder på Blå Kors Rold Skov.

Rart at gøre en forskel

Skjold Optik har et fast samarbejde med Blå Kors Danmark, hvor de tre-fire gange om året besøger et af Blå Kors' tilbud og laver et gratis synstjek og efterfølgende udleverer et par briller med passende styrke, hvis der er behov for det.

"For os er det en oplagt måde at gøre en forskel på. Jeg har selv været med rundt flere gange, og det gør altid et stort indtryk, og samtidig er det en virkelig god fornemmelse at hjælpe mennesker, der bliver så taknemlige," fortæller Sofie Dalsgaard, der sammen med Peter Skjold er indehaver af Skjold Optik.

Skjold Optik har et brillekoncept, hvor man kan leje et par briller i stedet for at købe dem. Når kunden så vil leje et par nye, bliver de gamle briller ikke smidt ud, men i stedet pudset og strammet op og gemt til senere uddeling.

"Vi synes ikke, at brillerne skal gå til spilde. Og så vil vi gerne gøre noget godt for nogle mennesker, som har brug for det. Jeg kan godt lide, at man kan se, at det, man giver, går direkte til dem, der har brug for det," siger Peter Skjold, der selv flere gange har været med til at lave synstest og dele briller ud.

Pølsevognen kommer også

Rold Skov har i øvrigt besluttet at gøre dagen endnu festligere ved at få en pølsevogn forbi med gratis hotdogs til alle.

Det kan lade sig gøre på grund af den såkaldte oplevelsespulje til sociale tilbud, som Folketinget vedtog tidligere i år.

Hele herligheden foregår tirsdag den 7. december fra kl. 13 hos Blå Kors Rold Skov, Høftemarksvej 1, 9510 Arden.