Grænsehandel skader fortsat dansk økonomi

De Samvirkende Købmænd om ny rapport: Lavere afgifter sænker grænsehandel - højere afgifter øger grænsehandel

Skatteministeriets nye grænsehandelsrapport er igen en påmindelse til politikerne om, at afgifter på dagligvarer skader dansk økonomi.

- Politikerne erkender for så vidt problemstillingen og har derfor også lagt en omstridt fedtafgift i graven, fjernet sodavandsafgiften og modereret en forhøjelse af ølafgiften, fordi ølsalget steg med raketfart syd for grænsen. Alligevel handler danskerne flere hundrede millioner dåser øl syd for grænsen, siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, De Samvirkende Købmænd.

Han opfordrer til, at politikerne bruger en del af det økonomiske råderum til lavere afgifter, som kan gøre hverdagen billigere for danskerne:

- Lavere afgifter har en dæmpende effekt på grænsehandlen, hvad rapporten også dokumenterer. Salget af øl og sodavand over grænsen er faldet siden afgiftslettelserne i 2013. Men salget af slik stiger fortsat – både som grænsehandelsvarer og illegalt.

- Staten har en stor interesse i at mindske grænsehandlen mest muligt. For uanset om danskerne kan købe til lavere priser i udlandet – også på varer uden afgift – så skader det danske økonomi. Det skyldes, at forbrugerne for at opnå besparelsen ved handel i udlandet skal anvende tid og transportomkostninger. Desuden går statskassen glip af afgifter og moms. Derfor skal en del af råderummet fra efterårets skatteforhandlinger reserveres til afgiftslettelser, siger Claus Bøgelund Nielsen.

De Samvirkende Købmænd ser positivt på, at grænsehandelen nu følges tæt med årlige analyser.

- Men vi savner at få belyst grænsehandelens konsekvenser for mistede danske arbejdspladser og en samlet analyse af danskernes ”gammeldags” grænsehandel, hvor man selv bringer varerne hjem fra udlandet, og så internethandel i udlandet. Konsekvenserne for mistede arbejdspladser i Danmark er præcis de samme, uanset om danske kunder selv henter varerne i udlandet eller handler på internettet, siger Claus Bøgelund Nielsen.

Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, DSK, mobil 23 45 30 59

Vi passer godt på den danske købmand.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.400 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og Reitan Distribution.