Lasertryk.dk

Gør som Horsens og Toptryk Grafisk: Tjen millioner på at sende et brev

Del

Horsens Kommune fik kradset tre millioner kroner ind ved at sende et brev til 419 skyldnere. Også firmaer får fuld valuta for pengene ved at sende et simpelt brev til udvalgte postkasser.

Lasse Frausig, der er direktør i Toptryk Grafisk, droppede at bruge Adwords i et år og sendte i stedet 8000 breve ud. Det blev en fantastisk succes. Omsætningen steg med 11 millioner kroner på ét år. Foto: PR.
Lasse Frausig, der er direktør i Toptryk Grafisk, droppede at bruge Adwords i et år og sendte i stedet 8000 breve ud. Det blev en fantastisk succes. Omsætningen steg med 11 millioner kroner på ét år. Foto: PR.

Da Horsens Kommune i juni 2017 fik mulighed for selv at kradse gæld ind fra borgerne på grund af nedlukningen af Skats inddrivelsessystem EFI, besluttede kommunen at sende et brev til 419 borgere, der skyldte i alt 3,3 millioner kroner i ejendomsskat. Det gav på under to måneder to millioner kroner i kommunekassen. Frem til november 2017 er der kommet endnu en million kroner, fortæller kommunens regnskabschef Niels Ravn. Men også virksomheder kan høste store fordele ved at bruge noget så ”old school” som et brev, eventuelt kombineret med et nyhedsbrev per e-mail eller en telefonopringning. Toptryk Grafisk i Gråsten fik omsætningen i vejret med hele 25 procent – fra 40 til 51 millioner kroner i øget omsætning på ét år - ved at droppe al anden markedsføring til fordel for breve.

Vi kunne se, at Google AdWords blev dyrere og dyrere og mindre og mindre effektivt, og da vi gerne ville skille os ud fra konkurrenterne og få mere ud af vore markedsføringskroner, besluttede vi at tage en pause fra køb af søgeord i et år og i stedet forsøge os med breve, forklarer direktør Lasse Frausig fra Toptryk Grafisk

8,5 gange billigere

Og det virkede. Der blev sendt otte forskellige breve til cirka 1000 kunder og cirka 7000 navngivne kundeemner fra en adressedatabase. De indeholdt produkttilbud, invitationer til fagligt relevante konkurrencer og information om gode og gratis værktøjer. Hver tiende modtager reagerede på  brevene, og cirka to procent af kundeemnerne blev konverteret til kunder. Med Direct Mail-rabat hos PostNorden kostede et brev syv kroner i porto, tryk og kuvertering. Kontaktprisen landede på 350 kroner for hver ny kunde mod cirka 3000 kroner ved brug af AdWords eller otte en halv gange billigere. På et år gik omsætningen op med 25 procent, fra godt 40 til 51 millioner kroner om året. Et andet firma – Anodyne – investerede 65.244 kroner i 11.514 kundebreve. Det gav et salg på 300.006 kroner til 489 kunder, en meromsætning på 4,5 kroner pr. investeret krone.

Online marketing er ikke alt

LaserTryk.dk hjælper mange kunder med at omlægge deres markedsføring til trykte materialer som breve eller postkort, når det giver mening. Herfra lyder der også en opfordring:


Brug markedsføringskronerne på den måde, der virker bedst. At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene. Hvorfor ikke udnytte, at folks postkasser er gabende tomme, og at et brev vækker stor opmærksomhed? En hilsen på et julekort, for eksempel, vækker faktisk mere overraskelse og glæde end før i tiden, fordi man så sjældent får noget i postkassen, siger Esben Mols Kabell, den ene af de to direktører hos LaserTryk.dk.

– Vi får da også flere og flere direct mails for især webshops. Når de først har kundeforholdet, men kunden ikke ønsker e-mail-nyhedsbreve, kan man få fat i de kunder ved at sende et brev. Det kan give en flot afkast. LaserTryk.dk opfordrer faktisk alle marketingchefer til at teste brevet som salgskanal. Vi har mange eksempler på at brevet giver bedre respons per marketingkrone end traditionel AdWords-annoncering. Mange af vores kunder vedlægger et specifikt tilbud i brevet til kunderne, og på den måde kan responsen nemt måles. Lige som ved AdWords er der intet minimum-kampagnebudget, men fra omkring 3000 styk og opefter får man de bedste porto-priser, slutter han.

Kontakter

Esben Mols Kabell
Indehaver og direktør, LaserTryk.dk
(+45) 28 11 51 10
esben@lasertryk.dk

Lasse Frausig
Direktør, Toptryk Grafisk
(+45) 30 46 26 66
lfr@toptryk.dk

Finn Arne Hansen
Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 22
fha@epicent.dk

Billeder

Lasse Frausig, der er direktør i Toptryk Grafisk, droppede at bruge Adwords i et år og sendte i stedet 8000 breve ud. Det blev en fantastisk succes. Omsætningen steg med 11 millioner kroner på ét år. Foto: PR.
Lasse Frausig, der er direktør i Toptryk Grafisk, droppede at bruge Adwords i et år og sendte i stedet 8000 breve ud. Det blev en fantastisk succes. Omsætningen steg med 11 millioner kroner på ét år. Foto: PR.
Download
–  At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene, mener direktør Esben Mols Kabell fra LaserTryk.dk. Han opfordrer til bl.a. at sende flere breve. Foto: PR.
– At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene, mener direktør Esben Mols Kabell fra LaserTryk.dk. Han opfordrer til bl.a. at sende flere breve. Foto: PR.
Download
En hilsen på et julekort, for eksempel, vækker faktisk mere overraskelse og glæde end før i tiden, fordi man så sjældent får noget i postkassen. LaserTryk.dk opfordrer derfor til at sende flere breve og postkort. Foto: PR
En hilsen på et julekort, for eksempel, vækker faktisk mere overraskelse og glæde end før i tiden, fordi man så sjældent får noget i postkassen. LaserTryk.dk opfordrer derfor til at sende flere breve og postkort. Foto: PR
Download
LaserTryk.dk får stadig masser af bestillinger på postkort – for de virker. Foto: PR.
LaserTryk.dk får stadig masser af bestillinger på postkort – for de virker. Foto: PR.
Download

Vedhæftede filer

Information om Lasertryk.dk

Lasertryk.dk
Lasertryk.dk
P. O. Pedersens Vej 26
8200 Aarhus N

87 303 303http://www.lasertryk.dk

LaserTryk.dk er med 300 ansatte et af landets største trykkerier med afdelinger i Aarhus og Vallensbæk – og syv gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen består desuden af bogtrykkeriet Scandinavian Book A/S samt selskaber i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk

Følg pressemeddelelser fra Lasertryk.dk

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Lasertryk.dk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum