Gør elnettet klart til fremtidens mange elbiler
48 milliarder kroner frem mod 2030.
Så meget kan det komme til at koste, hvis vi får lagt opladning af én millioner el- og hybridbiler oven i vores almindelige elforbrug, som VLAK-regeringen har sat som mål.
Dansk Energi har som de første i Danmark analyseret, hvad fremtidens elbiler kommer til at betyde for det el-net, der forgrener sig under Danmark og skal sørge for, at strømmen kan ledes fra vindmølleparker og solceller ud i elbilen. Og analysen viser, at hvis ikke vi investerer massivt i elnettet, kan det ikke klare fremtiden.
Derfor retter Dansk Energi en appel til en ny regering og folketing.
– Hvis ikke vi handler, kan elnettet reelt blive en showstopper for hele den grønne omstilling, så politikerne skal tage stilling til, hvad elnettet skal kunne rumme i fremtiden. Det haster, for elnetselskaberne skal i gang, siger Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi.
Han understreger, at elnetselskaberne er parat til den grønne omstilling, men at de har brug for rammer, der giver dem mulighed for at investere tilstrækkeligt i elnettet.
– De næste 20-25 år skal vi holde helt op med at bruge benzin og diesel, og her spiller elbilerne en helt central rolle. Der skal sættes strøm til hele transportsektoren, og det kan kun lade sig gøre, hvis vi kan få strømmen ud til folks elbiler. Samtidig har vi brug for tusindvis af ladestandere i hele Danmark. Elselskaberne vil og kan levere, men en elektrisk fremtid kræver en politisk strategi for elnettet og politisk beslutning om at elnetselskaberne får mulighed for at kunne investere de nødvendige milliarder i vores elnet, siger han.
Veje mod grøn omstilling
Dansk Energis analyse anviser tre veje, som politikerne kan vælge at gå med elnettet mod den grønne omstilling: ”Business as usual”, ”Den dyre vej” og ”Den smarte vej”. Men Dansk Energi vurderer på baggrund af analysen, at ”business as usual” ikke er en reel mulighed:
– Hvis vi vælger at gøre præcis, som vi altid har gjort, ser vi ind i fremtid med strømnedbrud og kø og bøvl ved ladestanderne med den konsekvens, at danskerne vælger elbilen fra uanset, hvad den koster. Elnettet kan med sin nuværende kapacitet simpelthen ikke klare en fremtid med millioner af elbiler, siger Lars Aagaard.
Reelt er der derfor to veje, politikerne kan vælge at gå.
”Den dyre vej”
Politikerne kan vælge, at elnettet altid skal kunne klare den ultimative belastning, hvor alle skal kunne lave mad, lade bil op, sætte en tøjvask over, tørretumble og varme med den elektriske varmepumpe præcis, når de har lyst. Fx når flertallet af danskere kommer hjem fra arbejde ved 17-tiden på en helt almindelig hverdag.
Skal elnettet klare dét, vil det kræve en investering på 48 milliarder kroner mod 2030 og betragteligt mere mod 2050, viser analysen.
– Men så har vi et elnet i topklasse, der kan klare alt – også efter elbilernes indtog. Til gengæld er der en reel risiko for, vi overinvesterer, for vi kan blive indhentet af teknologi, vi endnu ikke kender, politiske tiltag, eller at forbrugerne går en helt anden vej, end vi har forudset, siger Lars Aagaard, der anbefaler politikerne en tredje vej.
”Den smarte vej”
Dansk Energi anbefaler derfor politikerne at tage ”Den smarte vej” til den grønne omstilling, hvor fremtidens forbruger og elbilejer belønnes for at oplade bilen på tidspunkter, hvor der er plads i nettet. Nye digitale muligheder for fjernstyrede opladere giver forbrugere og elbiloperatører mulighed for at indgå aftale om, at opladning af bilen fjernstyres til tidspunkter væk fra spidsbelastning. Til gengæld bliver elregningen mindre.
”Den smarte vej” gør indtoget af elbiler 16 milliarder billigere end ”den dyre vej” – men er ikke uden risici.
– Vi ved jo ikke med sikkerhed, hvad fremtiden bringer, og om vi rent faktisk bliver i stand til at styre elforbruget så stramt, som vi forudsætter. Det kræver, at politikere og elselskaber løbende evaluerer og tager helt konkrete initiativer, så elnettet holder sig foran udviklingen. Det er risikabelt, men vi anbefaler denne vej, da gevinsten er åbenlys, siger Lars Aagaard.
Analysen 'Gør elnettet klart til elbilerne' er offentliggjort i forbindelse med Energiens Topmøde – Next Step, som Dansk Energi afholder 23. maj i København. Her deltager 600 personer med tilknytning til den danske energibranche. Finansminister og næstformand i Venstre Kristian Jensen deltager også.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte HougaardPressechef
Tlf:35 30 04 78bho@danskenergi.dkLinks
Information om Dansk Energi
Analysen 'Gør elnettet klart til elbilerne' er offentliggjort i forbindelse med Energiens Topmøde – Next Step, som Dansk Energi afholder 23. maj i København. Her deltager 600 personer med tilknytning til den danske energibranche. Finansminister og næstformand i Venstre Kristian Jensen deltager også.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Energi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Energi
Lars Aagaard stopper som administrerende direktør i Dansk Energi23.3.2022 15:25:12 CET | Pressemeddelelse
Som led i fødslen af Green Power Denmark fratræder Lars Aagaard efter gensidig aftale. Lars Aagaard har i 15 år stået i spidsen for Dansk Energi.
Power-to-X-strategi giver endelig bevægelse fra ord til handling15.3.2022 09:34:45 CET | Pressemeddelelse
Ny aftale om Power-to-X-strategi er første skridt på vej mod en stærk dansk Power-to-X-industri og på at gøre Danmark til foregangsland på området. Aftalen indvarsler historisk udbygning med grøn strøm og anerkender, at investorer i elektrolyse og elektrofuels skal have både klarhed og strategisk ambition, mener Dansk Energi.
Enig med Klimarådet: Mere grøn strøm skal bringe os i klimamål25.2.2022 10:45:38 CET | Pressemeddelelse
Der skal udbygges massivt med vindmøller og solceller til at producere langt mere grøn strøm, hvis Danmark skal nå sine klimamål. Sådan lyder det fra Klimarådet i ny statusrapport, der vurderer udsigten til at komme i klimamål. Dansk Energi giver tommel op.
Viceadministrerende direktør Anders Stouge skal fremover stå i spidsen for DI Byggeri i Dansk Industri25.2.2022 10:02:22 CET | Pressemeddelelse
Anders Stouge har efter 10½ år i Dansk Energi valgt at skifte til ny stilling som branchedirektør for DI Byggeri i Dansk Industri. Anders Stouge kom til Dansk Energi i 2011 fra en stilling som underdirektør i Dansk Industri med ansvar for DI Energi.
Dansk Energi om varmecheckaftale: Godt med klart signal om udfasning af naturgas11.2.2022 10:44:20 CET | Pressemeddelelse
En skærpet tone mod naturgas i opvarmning af huse og løfter om en kommende klar plan for, hvordan Danmark kan skrotte det, er de vigtigste elementer i aftale om varmecheck, mener Dansk Energi, der samtidig anerkender behov for nødhjælp til økonomisk trængte varmekunder.