Gør dit barn til en sikker cyklist med cykelleg

Du kan som forælder næsten ikke begynde for tidligt med at lave cykelleg med dine børn. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der lige nu kører kampagnen Vi kan Cykle! i 191 børnehaver over hele landet.
Cyklistforbundet har lagt gratis guides på cyklistforbundet.dk/boerncykler, så også forældre og børnehaver, der ikke er med i Vi kan Cykle!-kampagnen, kan komme i gang med cykelleg.

Obs: Se oversigt over kommuner med deltagende børnehaver nederst

- Giv børn gode cykelvaner og lær dem at cykle sikkert fra tidlig alder. Det giver selvtillid at kunne cykle. Og det giver dig og dit barn frihed, når barnet er stor nok til selv at cykle rundt til fritidsaktiviteter og venner, siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam.

Netop nu deltager børn fra 191 børnehaver i 58 kommuner over hele landet i Cyklistforbundet og Østifternes børnehavekampagne Vi kan cykle!. Her leger børnene sig til at blive cykelsikker med Cyklistforbundets særlige cykellege.

At blive cykelsikker er samtidig første skridt på vejen til at blive trafiksikker cyklist:

- Med cykelleg træner børnene alt det, som er vigtigt at kunne på cykel – løfte den ene hånd fra styret, kigge sig over skulderen, bremse hårdt op. For nogle børn kan det godt virke lidt farligt, og så er rart at lege det ind, siger Klaus Bondam.

GØR DIT BARN CYKELSIKKERT
Men også forældre og børnehaver, der ikke deltager i kampagnen, kan bruge cykelleg. Det kan de med den forældreguide, som Cyklistforbundet har lagt frit ud på www.cyklistforbundet.dk/boerncykler

Ifølge Klaus Bondam kan man lege cykellege med børn helt ned til to år. For de 2-4 årige er en løbecykel - en cykel uden pedaler - et godt sted at starte, for her lærer børnene at balancere på en cykel - og fornemme, hvordan man cykler.

- Sunde vaner starter tidligt, og en tur på cyklen er en sjov måde for børn at bevæge sig. At kunne cykle styrker også dit barns motorik, muskler, koncentration og indlæringsevne. Så det er bare med at udnytte foråret og komme i gang, siger Klaus Bondam.

FEM GODE RÅD: SÅDAN KAN DU CYKELTRÆNE MED DIT BARN
Der er meget, du kan gøre for at hjælpe dit barn med at blive cykelsikker - hvad enten I skal i gang med løbecykel eller kosteskaft, eller I allerede cykler ude i trafikken. Cyklistforbundet har disse fem gode råd til den første cykeltræning:

• Start cykeltræningen på en legeplads eller på stier eller lukkede veje.

• Tegn f.eks. en bane op med kridt og få barnet til at cykle lige ud, dreje, stoppe m.m.

• Kig godt på dit barn undervejs - der er stor forskel på, hvad børn kan.

• Vær tålmodig og giv jer god tid - brug evt. en ferie på at lære dit barn at cykle sikkert.

• Husk at øvelse gør mester.

Få flere tips på www.cyklistforbundet.dk/boerncykler.

I FOKUS HOS KOMMUNERNE
Cyklistforbundet oplever i disse år kraftig stigende interesse for at øge cykling blandt førskolebørn, og flere kommuner sætter sig mål om, at alle børn i kommunen skal kunne cykle, inden de starter i skole. Det glæder Klaus Bondam:

- At kunne cykle giver frihed, glæde og gode oplevelser. Det snyder vi børn for, hvis vi ikke lærer dem at cykle og gør cyklen til et naturligt naturlig valg i hverdagen. Og børn, der tidligt lærer glæden ved bevægelse og fysisk aktivitet at kende, vil mere naturligt holde fast i cyklen, når Ipad og de stillesiddende aktiviteter begynder at fylde mere i deres hverdag, siger Klaus Bondam.

Også hos Østifterne lægger man mærke til, at der bakkes op om cykling.

- Cykelleg en sjov og ligetil mulighed for at sætte cykling på dagsordenen ude i institutionerne. Det er godt at se, at børnehaver og også forældre har taget så godt imod Vi kan Cykle!-kampagnen, siger Lars Suhr Olsen, direktør i Østifterne.

---------------------------------------------

FAKTA: VI KAN CYKLE!-KAMPAGNEN

I år deltager 7.200 børn fra 191 institutioner i 58 kommuner landet over i Cyklistforbundets og Østifternes årlige Vi kan Cykle!-kampagne.

Alle børnehaver, der har tilmeldt sig kampagnen, får den fulde Cykellegspakke med bl.a. instruktioner, diplomer og opgavehæfter til børnene samt fem eksemplarer af Cyklistforbundets bog ‘20 cykellege - mere sjov cykeltræning for alle børn’. Førstegangsdeltagere får også redskaber til fire særlige cykellege: Kongens Efterfølger, Sæbebobler, Kanonkongen sænker skibe og Ringridning.

Alle materialer er tilrettelagt, så de understøtter børnehavernes pædagogiske arbejde med de seks læreplanstemaer

---------------------------------------------

FAKTA: 58 KOMMUNER MED VI KAN CYKLE!-BØRNEHAVER

Albertslund, Assens, Billund, Bornholm, Brøndby, Esbjerg, Fanø, Faxe, Fredensborg, Fredericia, Frederiksberg, Frederikshavn, Faaborg Midtfyn, Gentofte, Glostrup, Guldborgsund, Haderslev, Herlev, Herning, Holbæk, Holstebro, Horsens, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Jammerbugt, Kalundborg, Kolding, København, Lejre, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø, Nordfyn, Nyborg, Odense, Randers, Rebild, Ringkøbing-Skjern, Roskilde, Rudersdal, Rødovre, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Slagelse, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder, Vallensbæk, Varde, Vejle, Vesthimmerland, Viborg, Aabenraa, Aalborg, Aarhus.

Oversigt over deltagende børnehaver i de enkelte kommuner fåes ved henvendelse til kommunikationschef Jane Kofod.

OM CYKLISTFORBUNDET

Cyklistforbundet arbejder for at gøre cyklen til det trygge og oplagte valg i hverdagen og for at skabe et sundt og bæredygtigt Danmark med cyklen som løftestang.