Gør dine børn klogere på genanvendelse

Send familiens tomme sodavandsdåser og ølflasker med børnene i skole i november, hvor et nyt onlinebarometer tæller, hvor mange tomme emballager landets yngste elever kan nå at sende til omsmeltning.
3. b fra Katrinebjergskolen i Aarhus er blandt de mange, der har været flittige til at samle dåser. Fotograf: John Blæsbjerg

Dine børn ved sikkert godt, at pant er belønningen for at vælge supermarkedets returautomat frem for skraldespanden, når den sidste slurk er drukket af sodavandsdåsen. Nu vil et nyt undervisningsmateriale også lære de yngste skoleelever, hvad den naturfaglige logik er bag begrebet genanvendelse.

Frem til midten af november samler 2., 3. og 4. klasser tomme dåser og flasker i jagten på at blive landets største miljøven. Det er undervisningskampagnen Dåserydderen, der som et eksperiment åbner et online-barometer for at vise børn, hvordan en lille hverdags-indsats kan gøre en stor forskel for miljøet. Når man smelter tomme dåser og flasker og bruger materialerne til at lave nye emballager, sparer det både energi og skåner jordens reserver af olie og råstoffet bauxit.

”Vi tror på, at børnene lærer mere og bliver miljøbevidste forbrugere hvis de oplever, at de kan påvirke deres omgivelser positivt og forstår hvorfor,” siger Lotte Wøldiche Præstgaard .

Hun er markedsdirektør i Dansk Retursystem, en nonprofit miljøvirksomhed, som står bag både Dåserydderen og det danske pant- og retursystem. Virksomheden sørger for, at der kommer nye emballager ud af de 89 procent dåser og flasker, danskerne hvert år afleverer igen.

Dåserydderens undervisningsmaterialer er gratis for alle skoler, og hjemme i familien kan man også bruge de lærerige lege og onlinespil om genanvendelse som underholdning ved børnefødselsdage og besøg af kammeraterne, for materialet taler både til hovedet, kroppen og lattermusklerne.

Ring til kommunikationskonsulent Charlotte Damsbo på 51 63 04 61 og få mere at vide om Dåserydderen eller kom i kontakt med en af de 20 testklasser, der for øjeblikket arbejder med et tema om genanvendelse af tomme dåser og flasker.

2. klasse fra Hvilebjergskolen i Asnæs har kastet sig over bogen om ”Tom Dåse og hans gen-anvenner,” og bruger aktiviteterne der. Fotograf: Jesper Ludvigsen

Dansk Retursystem A/S er non-profit og blev grundlagt i 2000. Virksomheden har eneretten til at drive det danske pant- og retursystem. Det danske pant- og retursystem er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet og hører til blandt verdens bedste og ældste retursystemer. Virksomheden har ansvaret for at indsamle tomme dåser og flasker og har 15 års erfaring med at sende materialerne videre til genanvendelse i høj kvalitet.