Gør-det-selv giver rod i garagen: sådan skaber du orden

Corona og ventetid på håndværkere har fået mange danskere til at springe på gør-det-selv-bølgen. Men værktøj, maling og møtrikker kan nemt komme til at rode. Få styr på garagen med fem enkle tips.

En værktøjstavle er næsten uundværlig, hvis du vil skabe et godt overblik og gøre det nemt for dig selv, når du hurtigt skal finde dit yndlingsværktøj. Foto: PR.

Det er blevet populært blandt danskerne selv at skrue, bore og hamre. Det er tydeligt hos detailkæden Biltema, hvor man oplever, at interessen for udstyr til gør-det-selv-projekter har nået nye højder.

– Da coronaen holdt os inden døre, opdagede folk, at de faktisk godt selv kan lave nogle spændende byggeprojekter, og den interesse har bidt sig fast. Flere gør-det-selv-projekter giver dog også mere rod, og nu oplever vi faktisk en stor efterspørgsel på løsninger, der kan skabe orden i værktøjet, siger gør-det-selv-ekspert hos Biltema, Per Norman og tilføjer:

– Hvis du vil gå efter den forkromede løsning og give dit værksted et alvorligt løft, kan du se dig om efter decideret ’værkstedsindretning’.  Altså skabe, borde og skuffer, der er klappet og klart til at stille op. En løsning som rigtig mange vælger, så de én gang for alle kan få styr på værkstedet eller garagen, fortæller Per Norman, der anbefaler følgende råd til at få orden på værktøjet.

Indret i afdelinger

Vi bruger garagen til opbevaring af alt fra bil og cykler, til gamle urtepotter, flyttekasser, kælk, soppebassin og selvfølgelig værktøj. Første skridt mod at få system i rodet er at indrette garagen i afdelinger. Lav en afdeling med plads til bilen og cykler, en til opbevaring og en til værksted og værktøj. Her bør du vælge et sted, hvor der er mulighed for både opbevaring og plads til at arbejde på dine projekter. Det kan samtidig være en fordel med flytbare elementer, der hurtigt kan skabe ekstra arbejdsrum.

Skab overblik, før du sorterer

Før du putter skruer i én skuffe og møtrikker i en anden, bør du få et overblik over, hvor mange ting du har, og hvor mange af dem, der kræver sin egen skuffe. Det nytter ikke at sortere det hele for senere at finde ud af, at der er ti forskellige slags skruer, der er nødt til at ende i samme skuffe på grund af pladsmangel. Første skridt er således at danne sig et overblik, før sorteringen kan gå i gang. Det gøres ved at tælle lageret op og lave en liste med blyant og papir, og så skal du selvfølgelig sørge for at have skuffer nok.

Skriv på dine ting

Det er ganske enkelt nemmere at læse tyve forskellige sedler, end at åbne tilsvarende tyve forskellige skuffer. Derfor er det en god idé at skrive små sedler eller labels til skuffer eller hylder, så du nemt kan danne dig et overblik og finde det, du har brug for. Der findes også opbevaringsbokse med QR-koder, der gør det nemt at registrere boksens indhold.

Prioritér redskaberne

De ting, du bruger mest, skal være let tilgængelige. En værktøjstavle indbyder praktisk talt til, at værktøjet bliver hængt på plads efter brug og er næsten uundværlig, hvis du vil skabe et godt overblik og gøre det nemt for dig selv, når du hurtigt skal finde dit yndlingsværktøj.

Hold orden

Når det hele er i den skønneste orden, kommer den største udfordring – at holde orden. Respektér det arbejde, du har lavet med at skabe et system, og brug systemet. Læg tingene tilbage på deres pladser, når du har brugt dem. Det behøver ikke være efter hver eneste gang. Tag de redskaber frem, du skal bruge, og læg dem på et arbejdsbord. Så kan du nøjes med at rydde op derfra, når du er færdig med dagens dont.

Når du indretter værksted i garagen, er det vigtigt, at der stadig er god plads at arbejde på. Foto: PR.

Japanvej 18
4200 Slagelse

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger med mere end 150 varehuse i Norden. I dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, cykler og elcykler, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk