SILVAN

Gør-det-selv-folkets klubhus fylder 50

Da SILVAN i 1968 slog dørene op til sit første byggemarked, var det begyndelsen på en helt ny verden for gør-det-selv-folket i Danmark. I dag, nøjagtigt 50 år senere, fejrer SILVAN sin runde fødselsdag uden store fester og balloner til børnene. I stedet giver SILVAN kunderne 50 dage med så lave priser, at alle kan være med.

København NV, d. 23. august 2018 – SILVANs første byggemarked åbnede i Slagelse i 1968, og dengang var det et fænomen, som danskerne aldrig før havde set. Idéen til et supermarked for byggematerialer kom især fra USA, og konceptet landede i et Danmark, der for alvor havde rystet efterkrigstidens trange kår af sig. Lønnen var begyndt at stige, og både mænd og kvinder gik på arbejde for at tjene penge til familien. Forbrug blev anset som grundstenen i vores velfærdssamfund, og massemedierne var ikke sene til at iscenesætte idéer og inspiration til, hvordan hjemmet og livet inden for de fire vægge skulle se ud.

Fagforeningerne sikrede, at vi fik mere og mere fritid, og selvom der var flere penge mellem hænderne rundt om i Danmark, byggede hele gør-det-selv-tendensen på ønsket om at spare penge. Samtidig skød der nye parcelhuse op som aldrig før. Alene i perioden fra 1950 til 1980 blev der bygget en halv million nye huse, og danskerne gik næsten med det samme i gang med at renovere, forskønne og udvide parcellen med nye terrasser, haveanlæg og udestuer. I stort set samme periode voksede vores bilpark fra godt 160.000 til mere end 1,2 millioner, og det skabte et helt nyt behov for de i dag så velkendte carporte. SILVAN så med det samme tendensen, og derfor var kæden først med sammensmeltningen af cykelhandlere, farvehandlere, isenkræmmere, trælasthandler, VVS-butikker, tæppeforretninger og planteskoler i ét og samme byggemarked.

Historisk set var det kvinderne, der agerede ”indkøbschefer” i hjemmet. De stod for indretningen, sugede ivrigt til sig af Bo Bedres boligforslag og bestemte generelt, hvordan hjemmet skulle se ud. Gør-det-selv-arbejdet var således ét af mandens første rigtige ansvarsområder i hjemmet, som han ovenikøbet fik ros og anerkendelse for. SILVAN var derfor først med byggemarkeder, der henvendte sig til både mænd og kvinder, og med indbyggede børneområder, kyndig vejledning og lave priser var succesen skabt.

-          Danskerne er selvfølgelig stadigvæk optaget af at forbruge, men de går også vældig meget op i at skabe. Derfor bruger vi også i dag rigtig meget energi på at fastholde positionen som hele familiens byggemarked, hvor man kan få gode råd til stort set hvad som helst, der har med gør-det-selv at gøre. Vi benytter vores 50-års jubilæum til at udvide sortimentet på en lang række punkter, for vi vil gerne tilbage til at være et rigtigt byggemarked, hvor man kan få store pakker med søm og skruer, VVS, træ, gips og alt det hel- og halvprofessionelle værktøj, som selvfølgelig hører med. Men vi satser også nye kræfter på fx SmartHome, indretning, planter og brænde, som vi nu sælger hele året. Vi glæder os rigtig meget til at præsentere kunderne for alt det nye i forbindelse med vores jubilæum, siger Benny Andersen, varehuschef i SILVAN København NV.

SILVAN handler stadigvæk om det gode gammeldags købmandskab, og derfor bliver den runde fødselsdag ikke fejret med balloner og store fester. I stedet har indkøbscheferne brugt alle kræfter på at forhandle Danmarks laveste priser hjem på 50 kampagnevarer, som der er ét nyt af hver dag fra fredag d. 31. august, når jubilæet går i gang. For at se dagens slagtilbud kan man blandt andet følge med på SILVANs Facebook-side eller se de jubilæumsaviser, der udkommer frem til midten af oktober.

-          Vi har lagt os i selen for at finde nogle af de varer, som danskerne holder mest af og tilmed til priser, der er næsten lige så stor en nyhed, som dengang vi åbnede vores første byggemarked, siger Benny Andersen.

Om SILVAN

SILVANs byggemarkeder henvender sig først og fremmest til den private gør-det-selv-kunde, men professionelle håndværkere handler også i kædens 43 byggemarkeder. Foruden 18.000 faste varer fører SILVAN et sæsonpræget sortiment og yderligere tusindvis af bestillingsvarer, som kan købes på nettet og leveres enten derhjemme eller i butikkerne via Click & Collect-systemet. SILVAN-byggemarkederne er strategisk placeret omkring landets større byer, og butikkerne har et gennemsnitligt salgsareal på 2.400 m2, hvortil kommer lager, administration og havecenter. Læs mere på www.silvan.dk

Kontakter

Benny Andersen, varehuschef, SILVAN København NV, tlf. 60 38 53 01 / ba.noerrebro@silvan.dk

Presseservice: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Information om SILVAN

SILVAN
Edwin Rahrs Vej 88
8220 Brabrand

Følg pressemeddelelser fra SILVAN

Flere pressemeddelelser fra SILVAN

Nyt SILVAN-byggemarked giver plads til stort gør-det-selv outlet i Kolding26.6.2019 07:15:08 CEST | Pressemeddelelse

SILVAN åbnede lige efter nytår et 5.000 kvadratmeter stort byggemarked på Mosevej 1B i Sydbyen i Kolding. Det har skabt plads til et kæmpe outlet i den gamle SILVAN-butik på Skovvangen 59 i Nordbyen. Her har SILVAN samlet en bred vifte af havemøbler og tilbehør til hus og have, men det er tiltænkt de hurtige, for SILVAN Outlet holder kun åbent fredag-lørdag-søndag fra nu og hen over sommeren.