Google forblir på toppen av YouGovs globale imagerangering

Google inntar førsteplassen på YouGov BrandIndex’ globale imagerangering som måler den overordnede helsetilstanden til en merkevare.

Den globale rangeringen er basert på mer enn seks millioner intervjuer i løpet av 12 måneder fram til utgangen av juni 2018.​

Imageranking

Google inntar igjen førsteplassen før søsterselskapet YouTube på listen, som er dominert av teknologivirksomheter.

I tillegg har tre nye merker blitt med i den globale topp 10. IKEA har gått inn på syvendeplass, mens det japanske Uniqlo-klesmerket, som har globalt vokseverk, når niendeplass og til slutt har leketøysprodusenten Lego kommet inn på tiendeplass.

Norges topp 10 innen merkevarer

Kiwi kommer inn på YouGov BrandIndex' norske imagerangering, rett før FINN.no, som toppede rangeringen sist år.​

Norges topp 10

Norges topp 10 er dominert av klassiske norske merkevarer innen dagligvarer og forbruk. Kiwi, FINN.no og Tine sitter tungt på imagetoppen. Vipps har dukket opp på topp 10 med en åttendeplass. Meny er imidlertid ute av topp 10.

Sterkeste fremgang

DNB er merkevaren med sterkest fremgang, og har økt sin score med 4,3 poeng. DNB er også ‘klatrer’ på listen over merkevarer som nordmenn vil være mest stolte av å jobbe for. DNB har især forbedret seg på generelt inntrykk, hvor nordmenn svarer på, hvilke selskaper de har et generelt positivt og et negativt inntrykk av.

Les mer og se de samlede rankingene samt rankinger for utvalgte sektorer her

Hvem er det som har et positivt inntrykk av DNB?

YouGov har sett nærmere på målgruppen, som har et generelt positivt inntrykk av DNB ved hjelp av segmenteringsverktøyet, YouGov Profiles, som gjør det mulig å kartlegge og undersøke en befolkningsgruppe.

DNB

Det er i høy grad kunder, som har et positivt inntrykk av banken. I tillegg er kvinner og ungdom i alderen 18-29 overrepresenterte i forhold til befolkningen generelt. De er også fornøyd med mobilbetaling, og skal man fanke deres oppmerksomhet, er det ikke på tradisjonelle kanaler som print og tv, men online, kino og utendørs reklame.

Om rankingen

For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 26 BrandIndex-land (de lande, som YouGov BrandIndex dækker tre eller færre sektorer er blevet ekskluderet fra listen) i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia, og utarbeidet den globale topp 10 listen ut ifra de merkevarene som oftest finnes på topp 10. Hvis merkevarene fantes på topp 10 det samme antall ganger, ble plasseringen på den globale rankingen bestemt av den gjennomsnittlige plasseringen på landenes topp 10-lister.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Alle data er fra 1. juli 2017 til 30. juni 2018.

Tabellen for image-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Index fra 1. juli 2017 til 30. juni 2018 sammenlignet med samme periode 2016-2017.

Download
Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. Alle data er fra 1. juli 2017 til 30. juni 2018.
Download

YouGov tilbyr en rekke verktøy og analyser som gir innsikt på alle trinn av forbrukernes atferd: BrandIndex er en daglig sporing av nordmenns oppfatning av mer enn 250 varemerker og gir deg et sanntidsbilde av ditt eget varemerke, dine konkurrenter og sektoren som helhet. Omnibus er vår representative undersøkelse for hele landet. Den gir deg svar på spørsmålene dine på bare 48 timer.

I tillegg til våre egenutviklede produkter, tilbyr vi et komplett utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester til analyse og rådgivning og hjelper deg med å besvare kritiske spørsmål.