Google fjerner al dansk musik fra YouTube
Alt imens forhandlingen om en ny fælles-nordisk aftale er i fuld gang, har Google valgt at sætte en tyk streg under deres totale dominans i markedet. Google har torsdag aften meddelt Koda, at de indenfor kort tid fjerner al dansk musikindhold på YouTube.

I regi af det nordiske selskab Polaris er fohandlingerne om en fælles-nordisk aftale om brug af musik på YouTube i fuld gang. Aftalen skal erstatte de norske, finske og danske komponist -og sangskriverselskabers lokale aftaler og samle dem i én fælles aftale med Google. For Kodas vedkommende udløb den nationale aftale i april, hvorefter den blev midlertidigt forlænget, som det er helt normal praksis i branchen, mens man forhandler om en ny aftale.
Google har dog nu, som betingelse for en ny midlertidig aftaleforlængelse, krævet, at de penge, som komponister og sangskrivere får for YouTubes brug af musik, reduceres med knap 70 procent - og det på trods af, at YouTubes brug af musik er steget markant, siden Koda indgik den sidste aftale med Google.
Det kan Koda naturligvis ikke acceptere, og Google har nu på egen hånd besluttet, at Kodas medlemmer ikke kan få deres indhold vist på YouTube, og at deres fans og brugere på YouTube er afskåret fra at høre musikken, indtil en ny aftale er på plads.
Selvom parterne er et stykke fra hinanden, har forhandlingerne gjort fremskridt de seneste uger, og Koda undrer sig over den ekstremt aggressive tilgang, Google har til forhandlingerne denne gang.
Kodas mediedirektør, Kaare Struve, udtaler:
”Google har altid haft en ”our way or the highway” strategi, men selv for Google udgør det her et lavpunkt. Google ved selvfølgelig godt, at de kan skabe enorm frustration både hos vores medlemmer ved at nægte dem adgang til YouTube, og hos de mange danskere, der dagligt bruger YouTube. YouTube håber vel ad den vej at kunne presse en aftale igennem, hvor de alene dikterer alle aftalevilkår.”
Betalingsniveauet fra YouTube har, siden den første aftale blev indgået i 2013, ligget markant under den betaling, som de abonnementsbaserede tjenester har forpligtet sig på.
Kodas administrerende direktør, Gorm Arildsen, udtaler:
”Det er ikke nogen hemmelighed, at vores medlemmer igennem mange år har været stærkt utilfredse med betalingsniveauet på YouTube. Og det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi fra Kodas side har været aktive fortalere for et opgør med tech-giganternes free-ride og underbetaling af kunstnerisk indhold i forbindelse med EU´s Copyright-direktiv. At Google nu kræver betalingen reduceret med knap 70 procent i en midlertidig aftaleforlængelse forekommer nærmest bizart.”
Kontakter
Eva HeinKommunikationsdirektør
Tlf:61 89 32 33eh@koda.dkBilleder
Information om Koda
Koda er en musikrettighedsorganisation, som sikrer betaling til komponister, sangskrivere og musikforlag, når deres musik bliver brugt i det offentlige rum.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Ny undersøgelse opgør værdien af Europas kulturelle og kreative industrier før og efter corona26.1.2021 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny europæisk undersøgelse fra EY viser, at de kulturelle og kreative industrier er en sværvægter i europæisk økonomi, og gør regnestykket op før og efter corona.
Nye tal fra Koda: Kvindelige musikskabere er fraværende i toppen af dansk musik17.12.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kodas første kønsstatistik viser en kønsubalance i indtjeningen hos de danske musikskabere, og den bliver markant større jo højere deres indtjening er. Det er en skævhed, der skal ændres ved, lyder det fra Koda.
Dansk musik tilbage på YouTube1.10.2020 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter de seneste to måneders intensive forhandlinger er parterne nået i mål, og en ny fælles-nordisk aftale om brug af musik på YouTube er i hus.
Nordisk undersøgelse: Fremgang i abonnenter overskygges af et markant gratis musikforbrug7.5.2020 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark er det nordiske land, som har haft den største fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter siden 2018. Størstedelen af det samlede danske digitale musikforbrug opgjort i tid foregår dog på gratis onlinetjenester, hvor betalingen til musikskaberne er markant lavere. Det viser The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020
Koda: Tredje år i træk med milliardomsætning23.4.2020 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For tredje år i træk rundede Kodas omsætning en milliard kroner. Det skyldes blandt andet en fremgang i indtægterne fra megakoncerter, radio samt streaming af musik og film. Flere af disse områder forventes dog hårdt ramt af Coronakrisen, og vil få betydelige konsekvenser for Kodas indtægter i 2020.
Disse sange tjente mest i 2010’erne10.1.2020 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Top 20 over de mest indtjenende numre fra 2010’erne er præget af årtiets store hits, men indeholder også kompositioner helt tilbage fra 1925.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum