Google behåller topplacering i YouGovs globala varumärkesrankning

Teknikföretag är vinnarna när YouGov BrandIndex mäter varumärkens övergripande ställning.

Rankningen baseras på över sex miljoner intervjuer med allmänheten världen över som har genomfört det senaste året (mellan 1 juli 2017 till 30 juni 2018).​

YouGovs globala varumärkesrankning

Google intar återigen förstaplatsen på YouGov BrandIndexs globala imagerankning, före systerbolaget YouTube.

I år har tre nya varumärken tagit sig in på den globala topp-tio-listan. Det är svenska IKEA som i år hamnar på sjunde plats, det japanska klädmärket Uniqlo (som expanderar globalt och snart även lanseras i Sverige) på nionde plats och leksaksproducenten Lego på tiondeplats.

Ikea toppar YouGovs svenska rankning

YouGov även listat de starkaste varumärkena i Sverige. Den svenska listan domineras av svenska företag som IKEA, följt av ICA och Volvo.

YouGovs svenka rankning

Den svenska listan präglas av flera klassiska varumärken inom hushåll och konsumtion som Yes, Wasabröd, Västerbottensost, Systembolaget och Apoteket. Vinnaren på den globala tio-i-topplistan, Google, som hamnade på sjätteplats i förra årets svenska rankning hamnar i år utanför topptiolistan. Nytt varumärke på årets svenska topplista är den svenska mobila betaltjänsten Swish som hamnar på fjärdeplats.

Swedbank har ökat mest i varumärksstyrka

Top improver

Swedbank har haft några tuffa år, men har ökat sitt värde i BrandIndex med 4,1 poäng och är det varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen sedan föregående år.

Läs mer och se hela rankningen här samt rankning för utvalda sektorer

Vilka är det som har ett positivt intryck av Swedbank?

YouGov har tittat närmare på gruppen som har ett positivt intryck av Swedbank med hjälp av segmenteringsverktyget Profiles. YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera en del av befolkningen. Här nedan är några exempel på hur målgruppen som har ett positivt intryck av Swedbank särskiljer sig från befolkningen 18 år och äldre.​

Swedbank

Det är i hög grad Swedbanks kunder som har ett positivt intryck till banken. Utöver det är unga mellan 18-29 år och boendes utanför storstadsområden överrepresenterade i förhållande till befolkningen i allmänhet. Den positiva attityden till Swedbank återfinns även i högre grad bland flitiga användare av sociala medier och av nya betalningstjänster som exempelvis Klarna och Swish.

Om rankningen

För att bedöma ställningen för olika varumärken globalt använde YouGov uppgifter från 26 BrandIndex-länder (länder där YouGov BrandIndex endast mäter tre eller färre sektorer är exkluderade från listan) i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien, och skapade den globala tio-i-topplistan utifrån de varumärken som oftast ligger på landets topptiolista. Om varumärkena förekom på tio-i-topplistan samma antal gånger fastställdes placeringen på den globala rankningen av den genomsnittliga placeringen på ländernas tio-i-topplistor.

I Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

All data är från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2018.

I listan med varumärken som har ökat mest rankas de varumärken som har förbättrat sin ställning mest under perioden 1 juli 2017 till 30 juni 2018 jämfört med samma period år 2016-2017.

Download
Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet. All data är från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2018.
Download

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.se