Google Analytics-uppdatering gör det enklare för företag att lära känna sina kunder

Nytt Google Analytics-tillägg visar detaljerad information om företag som söker på Google

Google InMarket Leads

Google har nyss presenterat en rad viktiga uppdateringar för sin Analytics-produkt som ska hjälpa marknadsförare att lära känna enskilda kunder på ett djupare plan. Den största nyheten är Fastbase-utvecklade Google InMarket Leads, som använder data från Google Analytics och Fastbases globala företagsdatabas för att ta fram detaljerad information om företag som söker produkter och tjänster på Google. På så sätt kan företaget skaffa sig ökad kunskap om sina potentiella kunder. Alla Google Analytics-användare kan logga in och få 100 kundämnen gratis.

Loggain med Google Analytics

Så här fungerar det

InMarket Leads ska ses som ett alternativ eller ett bra komplement till Google Ads. Det är tillgängligt för alla men riktar sig främst till B2B-företag eftersom det inte tillhandahåller några uppgifter om privatpersoner som söker på Google.

Detta nya onlineverktyg är enkelt att använda. Du väljer bara ut de länder där du vill hitta kundämnen och under vilken period som sökningen ska ske. Därefter anger du sökord som täcker de produkter eller tjänster som företaget säljer. För TopDanmark kan sökorden till exempel vara företagsförsäkringar, sjukförsäkring och tjänstepension, och Danfoss kan välja sökord som kylteknik, termostater, värmepumpar och ventilation. Dessutom kan du använda en smart sökfunktion som visar förslag på relaterade eller populära sökord, eller ange ditt eget domännamn för att se sökordsförslag.

Därefter kan du se hur många sökningar som gjorts på varje sökord och ladda ner en lista i Excel- eller CSV-format över de företag som har gjort sökningar. InMarket Leads-listan innehåller bland annat information om företagsnamn, adress, bransch, webbplats, telefon, nyckelperson och e-postadress.

Om Google och Fastbase

Med över 3,5 miljarder dagliga sökningar är Google idag den största sökmotorn på internet.

Fastbase är ett amerikanskt företag som grundades 2015. Företaget har en enorm tillväxt och analyserar nu över 6 miljarder besökare från över 900 000 företag och ledande varumärken i hela världen – det gör Fastbase till ett av världens snabbast växande mjukvaruföretag inom big data. Fastbase är ett internationellt registrerat varumärke.

Det nya Google InMarket Leads-verktyget har just lanserats i betaversion på InMarket Leads

Google InMarket Leads

Big Data 2019 Market Revolutionized by Fastbase’s Next Generation Web Analytics18.1.2019 10:00:49Pressemeddelelse