Google Analytics-oppdatering gjør det enklere for bedrifter å kjenne kundene sine

Ny Google Analytics Extension viser nå detaljert informasjon om bedrifter som søker på Google

Google har nettopp kunngjort en lang rekke viktige nye oppdateringer til Analytics-produktet sitt, som vil gi markedsførere en dypere forståelse av individuelle kunder. Men den største nyheten er Google InMarket Leads, utviklet av Fastbase, som bruker data fra Google Analytics og Fastbases globale firmadatabase. Dette gjør det mulig å gi detaljert informasjon om bedrifter som søker etter produkter og tjenester på Google. Slik får bedrifter mer kunnskap om potensielle kunder. Alle Google Analytics-brukere kan logge på og få 100 kundeemner gratis.

Loggpå med Google Analytics

Slik virker det

InMarket Leads kan sees som et alternativ eller et godt supplement til Google Ads. Det er tilgjengelig for alle, men er primært rettet mot B2B-bedrifter, ettersom det ikke gis opplysninger om privatpersoner som søker på Google.

Det nye nettverktøyet er lett å bruke. Man bare velger hvilke land man ønsker å finne kundeemner i, og hvilken periode søkingen skal være foretatt i. Deretter taster man inn søkeordene som dekker de produktene eller tjenestene firmaet selger. For TopDanmark kan det f.eks. være søkeord som bedriftsforsikring, helseforsikring og bedriftspensjonsordning, mens Danfoss kan velge søkeord som kjøleautomatikk, termostater, varmepumper og ventilasjon. I tillegg kan man bruke en smart søkefunksjon som viser forslag til relaterte eller populære søkeord, eller man kan taste inn sitt eget domenenavn for å se forslag til søkeord.

Deretter kan man se antall søk på de enkelte søkeordene og laste ned listen over de bedriftene som har søkt, direkte til Excel eller CSV-fil. InMarket Leads-listen inneholder blant annet opplysninger som firmanavn, adresser, bransje, nettsted, telefon samt nøkkelperson og e-postadresse.

Om Google og Fastbase

Google er i dag den største søkemotoren på nettet med over 3,5 milliarder daglige søk.

Fastbase er et amerikansk firma som ble grunnlagt i 2015. Med sin enorme vekst analyserer Fastbase nå over 6 milliarder besøkende fra over 900.000 bedrifter og topp varemerker fra hele verden, noe som gjør det til et av verdens raskest voksende programvarefirmaer innen stordata. Fastbase er et globalt registrert varemerke.

Det nye Google InMarket Leads-verktøyet er nettopp lansert i en betaversjon på Google InMarket Leads

Big Data 2019 Market Revolutionized by Fastbase’s Next Generation Web Analytics18.1.2019 10:00:49 CETPressemeddelelse