Godt startskud på klimapartnerskab
Vidt forskellige brancher og både erhvervsfolk, organisationsfolk og embedsmænd var her til eftermiddag samlet på Marienborg nord for København. DTL-bossen Erik Østergaard sidder med for transporterhvervet og ser frem til samarbejdet.
- Regeringen og dens støttepartier har lagt et meget højt ambitionsniveau for Danmarks klimatilpasning og reduktion i CO2-udslip for de nærmeste år. Ingen dele af det danske samfund kommer til at gå fri, og det er helt naturligt, at vi, både som samfund og som erhvervsgruppe, må bidrage til at finde de bedste og mest effektive løsninger. Dét arbejde glæder jeg mig til at være en del af, siger Erik Østergaard.
- DTL har stået forrest i kampen mod social dumping. Den problemstilling hænger også nøje sammen med klimaspørgsmålet, så mit bud til politikerne vil være, at vi skal undgå klimainitiativer, der svækker danske vognmænd i den internationale konkurrence på transportområdet. For hvis mere godskørsel overtages af udenlandske biler, vil det være både et erhvervspolitisk og klimamæssigt selvmål. Den danske lastbilflåde er generelt langt over niveau sammenlignet med de biler, lavtlønschaufførerne ofte kører i. Den forskel vil det tage mange år at udligne.
Godstransporten er nerven
Helt tilbage fra 2009 og klimatopmødet COP15 i Danmark har DTL bidraget til sætte klimaet på dagsordenen i godstransporten og forsøgt at rette den politiske opmærksomhed mod de farbare løsninger. At DTL er inviteret til at deltage i klimapartnerskabet ser Erik Østergaard således heller ikke som en tilfældighed.
- Godstransporten er samlet set ikke en lavthængende frugt med nemme og hurtige klimagevinster at hente. Det kræver teknologi i bilerne, teknologi og udvikling af brændstofferne og tilgængelighed af fremtidens brændstoffer, for at flytte vindmøllevinger eller borehoveder til Metro-byggeri osv. Det forstår enhver. Men det samme gælder også de enorme mængder byggematerialer til byggeriet i byerne, enorme mængder fødevarer ind, affald ud o.s.v. Det er komplekst, og det er omfattende, fordi godstransporten på mange måder er nerven bag den måde, vi har valgt at indrette det moderne samfund på. Jeg ser meget frem til at bidrage konstruktivt til løsningerne.
DLT var før folketingsvalget ude med en stribe bud på, hvad godstransporterhvervet kan bidrage med - i samspil med politikerne og samfundsdispositionerne, herunder bl.a. en opfordring til at regeringen laver et klimatjek af skatte- og afgiftssystemet, øget investeringsstøtte til fremstilling og udvikling af alternative brændstoffer, sikring af infrastruktur og tilgængelighed til alternative brændstoffer, økonomisk tilskyndelse til køb af fossilfri lastbiler, højere vægtgrænser og større længder for lastbiler, prioritering af energiformerne til der, hvor de gør størst nytte, sikre fair klimavilkår mellem danske og udenlandske transportører – samme krav til udenlandske biler, også ved kombitransport - samt ikke mindst en offentlig indkøbspolitik, der går forrest i klimatilpasning.
- Det offentlige er jo en gigant i indkøbene i Danmark. De løsninger, som det offentlige vælger at satse på, hvad enten det er kommunale lastbiler eller den ene eller anden type af brændstof, vil få afgørende betydning for tilgængeligheden og infrastrukturen også for de private vognmænd. Hvis en vognmand bruger 10 millioner på nye klimavenlige biler, og det et år senere viser sig, at der alligevel ingen reelle brændstofmuligheder kommer i Danmark i forhold til netop dén teknologi, så er det ikke alene en økonomisk katastrofe for vognmanden. Det er faktisk også klimapolitisk hul i hovedet. Det gælder om, at vi bruger det rigtige udstyr, laver de rigtige investeringer o.s.v. For alle fejlene, vi kan begå i processen, er også selvstændigt klimabelastende og bringer os ikke nærmere løsningen af den udfordring, vi har sat os selv.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard tlf. 40151225
Pressechef Morten Lindbo tlf. 21201400
Billeder
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Kilometerafgift: Ministermøde før lukketid16.5.2023 18:48:29 CEST | Pressemeddelelse
DTL - Danske Vognmænd var tirsdag eftermiddag inviteret til møde i Skatteministeriet med skatteminister Jeppe Bruus (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) sammen med en række andre transportorganisationer.
Frede Andersen & Søn vinder Den Grønne Transportpris 202320.4.2023 15:08:47 CEST | Pressemeddelelse
Vognmandsforretningen Frede Andersen & Søn ApS fra Næstved kunne smykke sig med titlen som ”Danmarks grønneste vognmand” og indkassere 25.000 kr., da prisen i dag blev uddelt på Transport 2023 i Messecenter Herning.
Ny trafiksikkerhedskampagne skydes i gang på Transport 2023 i Herning18.4.2023 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Med en række korte filmbudskaber til unge mellem 13-16 år skal en ny kampagne fra DTL – Danske Vognmænd og en række samarbejdspartnere synliggøre lastbilers kraft og udfordringer i trafikken. Kampagnen med titlen "hop med i førerhuset" har forpremiere fredag den 21. april på transportmessen Transport 2023 i Herning
Folketinget bør se seriøst på vognmænds alternativ til dyr brandbeskatning4.4.2023 13:28:10 CEST | Pressemeddelelse
Beregninger fra DTL – Danske Vognmænd viser, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge. Det kan ske, hvis en ny regering erstatter den foreslåede bureaukratiske kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel.
Vognmænd om rapport om frontalkollisioner: To- og tresporede landeveje er dødsfælder30.9.2022 13:02:05 CEST | Pressemeddelelse
I en tid, hvor samfundets fokus er rettet mod varme i rørene, krig i Europa og stigende inflation minder Havarikommissionens nye rapport om frontalkollisioner os om døden og ulykkerne på vores egne veje. Og det er velkomment, mener DTL – Danske Vognmænd, der dog advarer imod at spare på de offentlige budgetter, når det gælder vejforanstaltningerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum