Godt nyt til ladetrængende elbilister på E45

I løbet af 2023 bliver det nemmere at få lynhurtig strøm på elbilen, hvis man kører på E45. Udover at etablere Danmarks største lynladestation ved Aabenraa har Clever snart en lynladestation ved Vejle på vej, og ambitionerne for lynhurtig strøm på strækningen stopper ikke her, lyder det fra Danmarks førende ladeoperatør.

Er du en af de mange elbilister, der er på farten på E45, så er der snart endnu en mulighed for at lade dit eget og bilens batteri op. I begyndelsen af 2023 forventer ladeoperatøren Clever således at indvie en lynladestation med seks ladepladser ved Vejle Syd.

Den offentlige lynladestation får adresse på Grønlandsvej 268, hvor Vejle Kommune har en pendlerparkeringsplads ved motorvejsafkørsel Vejle Syd, og de tre ladestandere med i alt seks lynladepunkter kan lade med en effekt på op til 300 kW. Det svarer til, at en elbil kan lade fra 0-80 pct. på under 30 minutter, afhængig af bilens evne til at lade:

”Vi ved, at mange elbilister længe har efterspurgt bedre lademuligheder langs E45, og derfor er vi glade for, at vi snart kan opgradere ladeinfrastrukturen på ruten med en lynladestation ved Vejle. Det er vores allerhøjeste prioritet at bringe opladning bredt ud til hele Danmark, og i takt med at der bliver kørt flere og flere elektriske kilometer på vejene, er der også brug for rigelig og relevant opladning på farten”, lyder det fra Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller. Han fortsætter:

”E45 er en af de mest trafikerede motorveje i landet, og derfor er der brug for rigelige lademuligheder til alle de elbilister, der lægger vejen forbi. Vi har i flere år arbejdet fokuseret på at finde og realisere projekter på strækningen, og vi har flere lokationer under planlægning. Desværre har arbejdet med bl.a. lokalplaner taget længere tid, end vi havde håbet på, og derfor har det ikke været muligt at realisere vores planer i det omfang, vi ønskede. Men vi er godt på vej, og det er vores forventning, at vi inden for de næste to år har givet E45 en solid opgradering med et betydeligt antal ladestandere i både syd- og nordgående retning.”

Lynladestation bliver til rekreativt område

Udover at forsyne elbiler med lynhurtig strøm, har stationen ved Vejle til formål at indbyde til en meningsfuld pause fra hverdagens ræs:

”Vi vil ikke kun gøre tingene smartere i hverdagen og sikre masser af ladepunkter til elbilisterne. Vi lægger også vægt på, at vores lynladestationer, hvor det er muligt, vil tilbyde rekreative områder, hvor elbilisterne kan få en mental pause, mens bilen lader op. Lynladestationen ved Vejle bliver opført i samme velkendte design som Clevers lynladestationer i fx Odense og Køge. Samtidig planter vi træer og buske, der passer til området, så de besøgende kan samle sanseindtryk eller benytte stationens siddeområde til at slappe af og selv lade op, så ladepausen bliver en kærkommen pause”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Lynladestationen ved Vejle er en af flere lynladestationer på E45, som Clever planlægger at indvie i den kommende tid. Således arbejder ladeoperatøren på at kunne indvie lynladestationer i Nørresundby og Aabenraa i første halvår 2023, og flere lokationer er under forhandling.

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række lynladestationer på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.