Godt nyt til boligsøgende: flere ledige lejeboliger

I alle landets store studiebyer var der i 2017 flere ledige lejeboliger end året før, og stigningen fortsætter op til vinterens studiestart.

Selvom behovet for lejeboliger i studiebyerne fortsat er stort, så er der flere lejeboliger at få fingrene i end nogensinde før. BoligPortal har landets største udbud af lejeboliger, og med mere end 10.000 udbudte boliger i starten af 2018 har der aldrig været så mange ledige lejeboliger siden BoligPortal startede i 1999.

Fra 2016 til 2017 er der udbudt 5.508 flere lejeboliger i de 10 største danske byer. Det er især i de største studiebyer, hvor presset på boligmarkedet er stort, at der er gode nyheder til boligsøgende.

I København er der sket en stigning på 27 procent i antallet af lejeboliger fra 2016 til 2017, svarende til 2.284 boliger fordelt på alt fra etværelses til fireværelses lejeboliger. I Aarhus er stigningen på 30 procent svarende til 2.310 lejeboliger.

Studievenlige boliger til vinterens studiestart

Når vinterens studiestart bliver skudt i gang, er der masser af studievenlige lejeboliger at finde på BoligPortal – og nye kommer til hver dag.

Lige nu er der i København og Frederiksberg Kommune 119 ledige studie- og delevenlige lejeboliger med en husleje per person på 4.000 kroner eller lavere.

I Aarhus er der 233 studievenlige lejeboliger med husleje til eller under 4.000 kroner og 47 delevenlige toværelses lejelejligheder med en samlet husleje på 8.000 eller derunder.

Flyt udenfor centrum

BoligPortal anbefaler, at studerende nøje overvejer deres krav til beliggenhed, når de leder efter en lejebolig. Skal du bo i København, kan du med fordel bosætte dig i områder som f.eks. Valby. Man skal nemlig ikke langt væk, før der er en markant forskel på de gennemsnitlige kvadratmeterpriser samt antallet af udbudte boliger.

SU’en kan også række til en fireværelses

Ligesom med krav til geografi anbefaler vi også fleksibilitet i forhold til størrelse og boform. Et hurtigt kig på de gennemsnitlige huslejepriser for lejeboliger sidste år kan måske afskrække mange studerende fra at kigge efter de store lejelejligheder med over tre værelser. Men faktisk er større lejeboliger også en mulighed for studerende, der har mod på at dele.