Godt nyt for fynske elbilister: Clever vil etablere flere end 600 ladepunkter på Fyn de næste fem år

Ladeoperatøren Clever har meldt ud, at de inden udgangen af 2025 vil etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele Danmark. Flere end 600 af dem bliver placeret på Fyn, og det er godt nyt for de fynske elbilister, der dermed får et attraktivt supplement til hjemmeopladningen.

Fyn er et trafikalt knudepunkt i Danmark, og derfor er det vigtigt med gode lademuligheder på øen, hvis danskerne skal tage elbilen til sig. Det er budskabet fra Danmarks største ladeoperatør, Clever, der vil etablere over 600 nye, offentlige ladepunkter på Fyn og omkringliggende øer inden udgangen af 2025. Udmeldingen er en del af en større plan, der skal sikre flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele landet over de næste fem år.

”Fyn har været et af de steder i Danmark, hvor man med rette kunne ønske sig flere ladepunkter til elbilerne. Det laver vi om på nu ved at sætte over 600 nye, offentlige ladepunkter op til gavn for både de mange fynboer, der er skiftet eller overvejer at skifte fossilbilen ud med en elbil, men selvfølgelig også for dem, der kører på tværs af Fyn, når de rejser mellem landsdelene,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Meldingen fra Clever kommer samtidig med, at der på Christiansborg i øjeblikket forhandles om fremtiden for elbiler i Danmark.

”Med meldingen her vil vi gerne betrygge politikerne i, at infrastrukturen nok skal komme i hele landet – også her på Fyn, hvor efterspørgslen på lademuligheder vokser. Markedet har allerede fuld fart på, og vi er blot én aktør blandt mange. Hvis man på Christiansborg fokuserer på at sikre billige elbiler og lave elafgifter på opladningen, så skal markedet nok stå for infrastrukturen. Den tilgang er nøglen til en effektiv omstilling til elbiler,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Hjemmeopladning er en vigtig del af løsningen på Fyn

Med etableringen af de over 600 nye, offentlige ladepunkter vil der være mere end otte gange så mange ladepunkter på Fyn ved udgangen af 2025 sammenlignet med i dag. Og selvom de nye ladepunkter vil være vigtige for de fynske elbilister, så er de offentlige lademuligheder kun en del af Clevers plan for, hvordan man sikre effektiv ladeinfrastruktur på øen.

”De offentlige ladepunkter er selvfølgelig vigtige, men når det kommer til at sikre fynboerne de bedst mulige lademuligheder, så er hjemmeopladning faktisk endnu vigtigere. Mange fynboer bor i boliger, hvor det er muligt at installere en ladeboks derhjemme, og det er for rigtig mange en attraktiv løsning. Med en ladeboks i carporten eller indkørslen kan man lade, mens bilen står parkeret. Samtidig kan intelligente og opkoblede ladebokse sørge for, at der lades, når der er overskud af vedvarende energi og strømmen er billigere. Det kommer den enkelte dansker til gode, og samfundet i det hele taget,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Fakta:

• Clever har i dag opsat omkring 70 offentlige ladepunkter på Fyn. Clevers ambition om flere end 600 nye, offentlige ladepunkter på Fyn ved udgangen af 2025 svarer altså til mere end en otte-dobling.
  • Clevers investering vil føre til nye lynladepunkter, nye normalladepunkter og nye hurtigladepunkter i regionen.
  • Normal- og hurtigopladning er op til 50 kW, mens lynopladning i dag går op til 350 kW.
  • Clever er Danmarks største ladeoperatører. Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).

Fyn får snart Danmarks største lynladestation til elbiler2.6.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største lynladestation bliver placeret på Fyn og vil kunne lynlade minimum 28 elbiler på samme tid. Landets førende ladeoperatør, Clever, står bag stationen, som kommer til at ligge lige ved motorvejen ved Odense. Lynladestationen bliver opført i Clevers prisvindende stationsdesign udviklet sammen med arkitekterne fra Cobe og forventes at blive et vigtigt knudepunkt for både lokale og besøgende elbilister.

Clever fordobler atter omsætningen og er godt i gang med at realisere udrulningen af Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet26.4.2021 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Nemmere opladning for færgerejsende og aarhusianske elbilister: Aarhus får sin første offentlige lynladestation11.11.2020 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Danskerne med klar melding midt i politiske forhandlinger: Billig strøm til elbilerne er afgørende3.11.2020 10:26:24 CET | Pressemeddelelse

Danskerne har en klar melding til politikerne, der lige nu forhandler om elbilernes fremtid på Christiansborg. Billig strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling, lyder det fra hele 59 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse fra ladeoperatøren Clever, der også afslører, at prisen på elbilerne er den største hindring for skiftet fra benzin- og dieselbiler.