Godt med politisk aftale om udligning, som rækker hen over midten

KL’s formand og næstformand kvitterer for, at det langt om længe er lykkedes Folketingets partier at lande en aftale om en udligningsreform, som rækker hen over midten i dansk politik. Det er afgørende for kommunernes økonomi og muligheder for at få genoprettet dansk økonomi i kølvandet på coronakrisen.

Regeringen, Venstre, Radikale Venstre, SF og Alternativet har indgået en aftale om et nyt udligningssystem.

En udligningsreform har længe været efterspurgt i det kommunale landskab, og KL’s formand og næstformand kvitterer derfor for, at en aftale endelig er kommet på plads.

”Coronakrisen satte forhandlingerne på pause, og vi er glade for, at der nu er fundet tid til at komme i mål med en aftale. Og endda en aftale over midten. I kommunerne får vi en nøglerolle i at hjælpe samfundet på benene igen oven på coronakrisen. Men for at vi kan lykkes med det, kræver det, at forudsætningerne for vores økonomi er på plads. Med dagens aftale kender vi lidt flere af brikkerne på spillepladen,” siger Jacob Bundsgaard, KL’s formand.

KL har tidligere opfordret Folketingets partier til at få indgået en aftale om udligningen, inden der skal indgås en aftale om kommunernes økonomi for 2021.

”En reform af udligningssystemet er helt afgørende for kommunernes økonomi og sammenhængskraft. Lige nu står vi med en række usikkerheder omkring økonomien pga. de mer- og mindreudgifter, som coronakrisen fører med sig. Oven i de usikkerheder har ligget en kæmpe usikkerhed pga. udligningen. Det er godt, at der nu er slået søm i. Det giver os et bedre udgangspunkt for at kunne lande en økonomiaftale med regeringen om nogle uger,” siger næstformand Martin Damm.

KL’s formand og næstformand kvitterer desuden for, at man med aftalen anerkender behovet for at videreføre den nødvendige ekstra finansiering, som KL og regeringen har aftalt gennem de senere år.