Godt med bredt flertal bag vinterpakke

Fagbevægelsen er tilfreds med, at et bredt flertal i Folketinget har besluttet at sænke elafgiften til EU's minimumssats og at hæve børnechecken for at imødegå de meget høje prisstigninger. ”Det er noget, vi har efterlyst i fagbevægelsen”, siger Lizette Risgaard, der dog også havde håbet på højere befordringsfradrag og en styrkelse af dagpenge for ledige, som er meget hårdt ramt.

”En lavere elafgift og højere børnecheck er en rigtig god støtte til børnefamilierne i meget en svær tid. Det strammer til ude i husholdningerne. Prisstigningerne rammer lønmodtagere og ledige hårdt. Så stor ros til regeringen og aftaleparterne for at komme danskerne i møde,” siger Lizette Risgaard.

Plads til forbedringer

Selvom pakken er ambitiøs savner FH-formanden konkrete tiltag rettet mod lønmodtagerfamilierne.

”Vi savner en markant stigning i transportfradraget for dem, som har langt til arbejdet. Og så mener vi, at man burde styrke dagpengene, for hvis man bliver arbejdsløs, så er man for alvor presset. De ledige er blevet meget kraftigt ramt af inflationen de største prisstigninger i 30 år,” siger Lizette Risgaard.

FH-formanden peger på, at man ved de kommende finanslovsforhandlinger bør gå skridtet videre og hente finansiering til yderligere initiativer ved en skat på overnormal profit.

”Der er altså nogle få, som tjener stort på krisen lige for tiden. Jeg mener, vi er nødt til at se på en skat på meget høj indtjening. Det vil kunne finansiere yderligere inflationshjælp rettet mod lønmodtagerne og på den måde holde hånden under trygheden og mobiliteten på arbejdsmarkedet” siger Lizette Risgaard.

FH's pressetelefon:
26119710

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.