Godt for borgerne, at de nu kan få den nødvendige pleje og behandling

Regeringen har onsdag bedt Folketinget om at afslutte konflikten mellem sygeplejerskerne og Danske Regioner og KL med et lovindgreb, der skal hastebehandles i Folketinget de kommende dage.

”Jeg er oprigtigt ærgerlig over, at det ikke er lykkedes os at få godkendt en aftale med Dansk Sygeplejeråd om en ny overenskomst, lige som det lykkedes med alle andre grupper på vores arbejdsmarked. Vi har indgået 2 aftaler sammen, men de er som bekendt begge blevet stemt ned. Som en del af den danske model kan Folketinget derfor vælge at gribe ind og afslutte konflikten, og det har regeringen nu taget initiativ til,” siger Michael Ziegler, KL’s chefforhandler og formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg.

Han fortsætter:

”Konflikten har varet i næsten 10 uger og har påvirket mange borgere. Det er naturligvis ikke en holdbar situation. Det er godt, at både de borgere, der har været ramt af konflikten, og de borgere, der stod til at ville blive ramt, nu kan få den regionale og kommunale service, som vi gerne vil give dem.”

Lovforslaget fremsættes den 26. august og ventes at træde i kraft lørdag den 28. august 2021.