Godt år for DLG Østjylland - 14,3 mio. kr. tilbage til de østjyske landmænd

DLG Østjylland fik det bedste økonomiske resultat nogensinde i 2016 med et nettoresultat på 35,7 mio. kr. DLG overskudsdeklarerer samlet 111 mio. kr. til ejerne - de danske landmænd, heraf kommer 14,3 mio. kr. tilbage til andelshaverne i DLG Østjylland.
Foderbus hos DLG

DLG Østjylland fik et fantastisk år med et nettoresultat på 35,7 mio. kr. og en samlet omsætning på 2 mia. kr. DLG-koncernen overskudsdeklarerer 111 mio. kr. i hele DLG, som sendes tilbage til de lokale medlemmers andelskonti, heraf kommer 14,3 mio. kr. fra DLG Østjylland.

"Vi er stolte af det flotte resultat i DLG Østjylland. Det gode år skyldes, at vi har fastholdt og udbygget vores høje markedsniveau og samtidig er det lykkedes os at sænke vores omkostninger yderligere. Vi har opnået resultatet for 2016 gennem en stærk holdindsats fra medarbejderne, og vi er i bedre form end nogensinde, og er klar på at levere endnu et rigtig godt år," siger detaildirektør i DLG Østjylland, Leif Nielsen.

Bedste DLG koncernresultat nogensinde

DLG-koncernen, der er det største grovvareselskab i Europa, havde en omsætning på 49 mia. kr. og øgede i 2016 indtjeningen med 12% til 570 mio. kr. - det hidtil bedste resultat. Fremgangen for koncernen skyldes især en rekordhøj indtjening i Tyskland, der nu bidrager med 61% af hele DLG-koncernens indtjening før skat. Den danske grovvareforretning opnåede også sit hidtil bedste driftsresultat i 2016 - 409 mio. kr., hvilket er 40 mio. kr. bedre end i 2015.

"Det gode resultat i DLG Danmark er båret af en stærk styring af vores omkostninger, og den danske grovvareforretning reducerede omkostningerne med over 100 mio. kr. alene i 2016. Derudover fik vi fremgang på foderområdet. Med vores højkvalitetsløsninger vandt vi markedsandele på kvægfoder, korn, gødning, såsæd, fjerkræ og på økologiområdet med en række innovative produkter og tiltag," siger Leif Nielsen, DLG Østjylland.

Ny koncernstrategi præsenteret

DLG-koncernen har sammen med årsregnskabet for 2016 også offentliggjort sin ny koncernstrategi 'DLG Leading the Way 2021'. Den skal gøre virksomheden endnu mere kundefokuseret. Strategien vil sætte DLG på førstepladsen, når det handler om service, kvalitet og værdiskabelse for kunderne. Koncernens ambition er en fordobling af indtjeningsvæksten frem mod 2021 i forhold til det vi har realiseret i perioden 2012-2016.

Detaildirektør i DLG Østjylland, Leif Nielsen, mobil 4038 0245, len@dlg.dk

Foderbus hos DLG

DLG er Europas største grovvareselskab og er ejet af de danske landmænd. I 2017 havde vi en omsætning på 49,1 mia. kr., hvoraf størstedelen hentes i udlandet med Tyskland som det største udenlandske marked. DLG har ca. 6.300 medarbejdere i 18 lande, heraf ca. 2.000 medarbejdere i Danmark og ca. 3.000 i Tyskland.