Godt 2.000 nystiftede virksomheder i Region Sjælland i 2022

Det var helt præcist 2.003 nye virksomheder, der kunne slå dørene op i 2022. Det bringer de sjællandske virksomheder på niveau med udviklingen før covid-19.
Jonas Kristiansen, direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter i Region Sjælland.

Selvom det forgangne år har været præget af usikre forhold, var der alligevel mange nye virksomheder, der havde mod på at kaste sig ud i iværksætteriet.

Ifølge en opgørelse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, blev der således oprettet 2.003 nye virksomheder i Region Sjælland i 2022. Danmarks Eksport- og Investeringsfond er en sammenlægning af Vækstfonden, DGIF og EKF Danmarks Eksportkredit og er statens finansieringsfond, der arbejder for at sikre virksomheders adgang til risikovillig kapital – og de er dykket ned i CVR-registeret.

Det er et fald i forhold til 2021, hvor der blev stiftet 2.351 nye virksomheder i Region Sjælland.

Men selvom iværksætterlysten er faldet over det seneste år, er regionen faktisk på niveau med dansk erhvervslivs rekordår 2021 og årene før covid-19, som for nogle branchers vedkommende betød en markant styrket iværksætterlyst – og dermed flere nystiftede virksomheder.

Derfor er de 2.003 nye virksomheder i 2022 næsten nogenlunde på niveau med årene 2018 og 2019, hvor der blev stiftet henholdsvis 1.909 og 1.953 nye virksomheder i hele Region Sjælland.

Iværksætterlyst trods krig, inflation og høje energipriser

Det skyldes blandt andet invasionen i Ukraine, der har skabt en usikker geopolitisk situation, som har medført forsinkede forsyningskæder, stigende energipriser og øget inflation.

De nye markedsvilkår har gjort det mindre attraktivt at stifte virksomhed, end det var i 2021. Men på trods af det, er udvikling i det forgangne år på niveau med årene før rekordåret 2021 og covid-19, og derfor er der optimisme at spore hos direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter i Region Sjælland, Jonas Kristiansen:

”Det vidner om en stærk iværksætterlyst i regionen, at så mange stadig har haft mod på en kaste sig ud i at stifte egen virksomhed. Vi oplever også nogle ejerledere, som er mere påpasselige og grundige, og som lægger gennemarbejdede strategiplaner. Det er sundt og klogt,” siger han.

Diversitet i de sjællandske virksomheder

Mangfoldighed er vejen til flere synspunkter, færre blinde vinkler og bedre bundlinje. Lige muligheder uanset køn er ikke bare retfærdigt, det er god forretning. Derfor arbejder Danmarks Eksport- og Investeringsfond for at fremme mangfoldighed og kønsdiversitet i danske virksomheder.

En af de sjællandske virksomheder, som har oplevet stor værdi ved at fremme diversitet, er Olsen & Pedersen Stål, som holder til i Ringsted. Da virksomheden for fire år siden oplevede udfordringer, formidlede Danmarks Eksport- og Investeringsfond gennem sit samarbejde med Bestyrelseskvinder, kontakt til Maud Transbøl.

Smedebranchen er mandsdomineret, og derfor mødtes Olsen & Pedersen Stål måske lidt lettere modvilligt med Maud Transbøl. I dag er hun bestyrelsesleder, og virksomheden har vendt et underskud til et overskud på seks millioner kroner i 2021/22.

”Jeg kommer med nogle andre perspektiver. I vores tilfælde er det meget tydeligt, hvordan mangfoldigheden i ledelsen og bestyrelsen skaber stor værdi for virksomheden,” siger Maud Transbøl.

Samarbejdet møder stor opbakning hos Danmarks Eksport- og Investeringsfond:

”Det er fantastisk at opleve, hvordan vi i Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan være med til at skabe værdi på forskellige måder hos de virksomheder, vi samarbejder med. Derfor er det her et rigtig godt eksempel på, hvorfor vi arbejder så strategisk med at fremme mangfoldigheden i danske virksomheder,” siger Jonas Kristiansen.

Roskilde er øverst på listen

Det er Roskilde, der løber med førstepladsen med 255 nye virksomheder. Dernæst kommer Køge med 205 nystiftede virksomheder, skarpt forfulgt af Slagelse med 177 nye virksomheder.

Sådan går det med iværksætteriet i resten af landet

Det er ikke kun i Roskilde, Køge og Slagelse, at iværksætterlysten spirer. Dyk ned i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds tal og se, hvordan det er gået i det forgangne år i netop din kommune lige her.

*Data stammer fra CVR-registret og dækker selskabsformerne A/S og ApS. Holdingselskaber er sorteret fra, hvilket er en ændring i metoden i forhold til de forgangne års opgørelser.

Billeder

Information om Danmarks Eksport- og Investeringsfond