Godstransporten får pålagt en fordobling af afgifter under dække af ”grøn omstilling”

Regeringens planer for afgifter og CO2-kvoter vil koste vejgodstransporterhvervet 2,6 milliarder i ekstra udgifter i 2030. Det vil imidlertid gøre meget lidt for den grønne omstilling.

Foto: Claus Perregaard

Ifølge DTL-Danske Vognmænds beregninger vil lastbilerne på de danske veje om ganske få år skulle betale godt det dobbelte i skatter og afgifter på hver eneste lastbil, eller helt konkret fra ca. 120.000 kroner om året pr. bil – til svimlende 240.000 kroner for en typisk lastbil hos de danske vognmænd - allerede i 2030.

Samfundsmæssigt bidrag

DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør Erik Østergaard siger:

- Den tilgang, som regeringen lægger op til med bare at skrue op for skatter og afgifter, vil have decideret negativ indvirkning på den grønne omstilling af transporterhvervet. Der bliver nødt til at være både reelle, brugbare alternativer af biler og drivmidler på markedet.  Det siger sig selv, at en dækkende tankinfrastruktur for fremtidens drivmidler må være reelt tilgængelige ude på vejene. Ellers stopper lastbilerne jo. Der må derfor være et samfundsmæssigt bidrag til at fremme den grønne omstilling, som ikke kun består i at tvinge flere afgifter ned over hovedet på den enkelte vognmand.

- Endelig risikerer hver eneste vognmand at investere i blinde, når han forsøger at finde de mest grønne biler. For hvis man politisk så pludselig vælger at satse på en anden type drivmiddel ved fx at ændre afgifterne, hænger vognmanden på en investering i en bil uden adgang til det relevante drivmiddel. Så er der milliontab i udsigt for vognmændene, og det må stå klart for enhver, at sådan kan erhvervet ikke stilles.

Som energisektoren

- Den grønne omstilling af energisektoren skete ved massiv politisk bevågenhed, investeringer i vindmøller, beslutninger om infrastruktur og en omlægning af afgiftssystemet, så det både fremmede omstillingen, forbrugsvaner og energikilder samt bidrog direkte til finansiering af omstillingen. Med transporten hælder man milliard-regningen for hele transitionen over på erhvervet. Dét går simpelthen ikke. Det vil betyde svimlende stigninger i transportomkostningerne, som vil ramme resten af samfundet og påvirke konkurrenceevnen negativt.

- Ser man på søfarten, så er regningen endnu større. Globalt taler som vi om tusindvis af milliarder dollars over de næste mange år i grøn omstilling. Det samme gælder for lastbilerne globalt. Når jeg råber vagt i gevær nu, så er det fordi politikerne må forstå, at regnestykket ikke kommer til at gå op, hvis man fra politisk hold lægger ansvaret for finansieringen fra sig. Den grønne omstilling, som vi alle ønsker og gerne vil bidrage til, kan ikke løftes af de enkelte vognmænd med en ekstra skat. Præcis som det gjaldt for energisektoren, må staten være en del af løsningen også på transportområdet.

Sådan gjorde vi:

Forudsætninger for en typisk lastbil:

Euro 6 – vogntog

100.000 km årligt og 3 km/l diesel

Kørselsafgift 80 øre/km

CO2-kvotepris 350 kr./ton i 2025 og 600 kr./ton i 2030

Det samlede regnestykke for alle lastbiler:

Kilometerafgiften (fra 2025) vil brutto lande på 2,3 mia. kr. men den nuværende vejbenyttelsesafgift (2025-niveau) falder bort: 0,5 mia. kr. Meromkostning for transporterhvervet: ca. 1,8 mia. kr.

CO2-kvotepris 2030 på fx 600 kr. pr. ton CO2 vil svare til 840 mio. kr. (0,84 mia. kr.) Jf. Energistyrelsens fremskrivning så forudses lastbiler at stå for 1,4 mio. tons CO2 i 2030.

Alt i alt for lastbiler med kilometerafgifter og CO2-kvotepris i 2030: 2,6 mia. kr.

Afgiftstryk pr. lastbil:

Det samlede afgiftstryk - inkl. CO2-kvoter - vil for en lastbil vokse fra 121.802 kr. i 2021 til 223.430 kr. i 2025 og 245.500 kr. i 2030.

Foto: Claus Perregaard
Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd

Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse

Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse: