Gode toner i regeringens PtX-strategi – branchen er klar til at levere

Regeringens netop offentliggjorte Power-to-X-strategi (PtX) rammer rigtig, når den beskriver, at Power-to-X (PtX) skal kunne bidrage til opfyldelsen af Danmarks klimalov, at samspillet mellem PtX og energinettet skal optimeres, og at PtX-teknologi udgør et vigtigt eksportprodukt, mener Brintbranchen, som dog understreger, at brintindustrien potentielt kan levere endnu mere, end strategien lægger op til. Strategien er et godt udgangspunkt for de videre forhandlinger, der skal gøre Danmark globalt førende på PtX & Brintområdet.

I hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark, Brintbranchen, er der tilfredshed med, at Danmark nu indtræder i folden af lande, der har en dedikeret strategisk plan for udvikling og opskalering af brint- og PtX-industrien. Den klare melding fra regeringen om, at brint er et nøgleelement i Danmarks nationale og internationale klimapolitik, vækker også begejstring.

Men Brintbranchen understreger, at det haster med implementeringen af strategien og at der frem mod 2030 er brug for flere økonomiske midler, samt ikke mindst at få stimuleret det indenlandske aftag af brint og PtX, hvis Danmarks potentiale på området skal realiseres.

”Der er grund til at anerkende, at det er en historisk dag, hvor Danmark for første gang har en brint- og PtX strategi. Og regeringen har i strategien fat i mange af de rigtige virkemidler, for at realiserer brint i storskala i Danmark. Det gælder ikke mindst etablering af brintinfrastruktur, tarifreformer og direkte linjer.
Hertil kommer, at det er særdeles vigtigt, at Danmark nu er med i kredsen af lande med et nationalt elektrolysemål, om end vi i Brintbranchen tror, at Danmarks samlede potentiale for hvad vi kan levere til eksport og indenlandsk forbrug er større, end hvad regeringen forslår. Det er også vigtigt, at der her og nu er afsat flere penge end ventet til bl.a. et nyt udbud, men der bliver brug for flere midler og en langsigtet plan for støtte, hvis vi skal nå i mål med strategiens ambitioner, siger Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.

Han glæder sig også over, at det nu er slået fast, at brint og PtX skal spille en betydelig rolle i opfyldelsen af Klimalovens målsætninger, men han understreger, at det især er her, at strategien mangler konkrete tiltag.

”Det er nu igen slået fast, at brint og PtX kan og skal bidrage til 70%-målsætningen i 2030. Der er dog behov for yderligere initiativer og målsætninger – særligt ift. transport og industri – end dem strategien lægger op til for at stimulere det indenlandske forbrug af især brint, metanol og e-metan. Det vil øge reduktionspotentialet ift. 70%-målet”, siger Tejs Laustsen Jensen.

”Der er samlet set mange gode toner i regeringens strategi, men meget afhænger af den konkrete implementering af initiativerne. Det glæder vi os meget til at gå i dialog med både regering og Folketing om, så de bedst mulige rammer kan komme på plads hurtigst muligt og funderet i en bred aftale, så vi i den danske brint- og PtX-industri får et solidt og stabilt grundlag for at levere både reduktioner, nye arbejdspladser og grøn vækst til Danmark.”

Brintbranchen samler 31 medlemmer, som arbejder med brint, PtX, brændselsceller, metanol, elektrolyse, electrofuels og andre brintløsninger. Brintbranchens medlemmer er primært virksomheder, men omfatter også forskningsinstitutioner og netværksorganisationer.

Fælles for os og vores medlemmer er, at vi går forrest i at skabe et grønt energisystem i Danmark, og i at bidrage til produktion og eksport af energi- og energiteknologi. Vi ser brint som nøglen til at gøre Danmark og verden uafhængig af fossilt brændstof. Vi er aktive i alle led af værdikæden – fra forskning og udvikling til industriprojekter i storskala.

Brintbranchen ved, hvad der rører sig i branchen via en tæt kontakt med vores medlemmer, og vi arbejder for at Danmark kan forblive verdensførende i innovative og grønne brintløsninger.

IPCEI-godkendelse vigtigt skridt for europæiske brintøkonomi og energiuafhængighed15.7.2022 14:44:28 CEST | Pressemeddelelse

EU-Kommissionen har i dag godkendt, at 41 brintprojekter kan modtage statsstøtte via IPCEI-programmet. Blandt projekterne er Green Fuels for Denmark fra Ørsted og en række partnere samt et projekt med deltagelse af Aalborgbaserede Advent. De 41 projekter er første bølge af den store fælleseuropæiske satsning på brint, IPCEI, og har til formål at styrke den europæiske brintværdikæde.

Brintbranchen repræsenterer Danmark i global brintalliance25.5.2022 11:19:21 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen er blandt initiativtagerne til stiftelsen af en global brintalliance, der har til formål at styrke det internationale samarbejde i overgangen til brintøkonomien. Som dansk repræsentant i den globale alliance, Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), er Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Seoul til den stiftende generalforsamling med kollegaer fra resten af verden.

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.