Gode takter, men ikke godt nok

EU-Kommissionen har netop fremlagt et direktivforslag, der skal forbedre arbejdsvilkårene på digitale platforme:

”EU-Kommissionen peger – som vi gør i 3F – på, at platformarbejdere fejlagtigt bliver kategoriseret som selvstændige, selv om alt for mange af dem reelt er ansatte. Derfor støtter vi EU-Kommissionens planer om at tildele dem deres retmæssige beskyttelse som lønmodtagere,” siger Peter Kaae Holm, der er EU-politisk ansvarlig i 3F. ”Derudover er det vigtigt og godt, at forslaget lægger op til langt tættere kontrol med og gennemsigtighed i forhold til de algoritmer og den kunstige intelligens, som i praksis leder og fordeler arbejdet.”

”Falske selvstændige på digitale platforme udgør et omfattende og stærkt voksende problem på arbejdsmarkedet. I Danmark er antallet af selvstændige madbude 14-doblet på tre år, selvom det åbenlyst er et lønmodtagerjob. Vi er også inden for rengøring, hushjælp, børnepasning og kokkeområdet vidne til, at folk kun kan få arbejde, hvis de registrerer sig som selvstændige, så de derved taber lønmodtagerrettigheder, sociale rettigheder som ferie og barsel, efteruddannelsesmuligheder og samtidig ikke omfattes af arbejdsmiljølovens og arbejdsskadeforsikringslovens beskyttelse. Det gælder både for platformsvirksomheder og almindelige virksomheder.”

”EU-Kommissionen vurderer, at der i EU er 28 mio. platformsarbejdere, og at ni ud af ti klassificeres som selvstændige, altså godt 25 mio. Alligevel forventer EU-Kommissionen kun, at direktivforslaget fører til, at 4,1 mio. falske selvstændige bliver omkategoriseret til lønmodtagere. Derfor må vi selvfølgelig se på, om initiativerne i forslaget kan styrkes og suppleres. Det er her vigtigt og positivt, at EU-Kommissionen selv lægger op til, at man nationalt kan stille mere vidtgående krav. Den danske regering har jo allerede bebudet et kommende forslag om omvendt bevisbyrde, så det bliver platformsvirksomhederne, som skal dokumentere, at platformsarbejdere reelt er selvstændige. Ikke som i dag, hvor det er platformsarbejdere, der skal dokumentere, at de er lønmodtagere,” siger Peter K. Holm.

”Problemet med falske selvstændige og med algoritmeledelse er, som nævnt, bestemt ikke afgrænset til digitale arbejdsplatforme. Derfor ser vi i 3F gerne et direktiv, der er rettet mod hele arbejdsmarkedet, og som indeholder en klar og bred definition på, hvornår man er lønmodtager. Det vil skabe et mere fair arbejdsmarked og et mere fair EU.”

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm