Gode takter i udspil om grøn skattereform

Regeringens udspil om grøn skattereform sender et signal til borgere og virksomheder om at investere i grønne løsninger. Det er vigtigt med en CO2-afgift til at drive udfasningen af fossile brændsler og fremme grøn elektrificering af Danmark, mener Green Power Denmark, der dog savner fokus på udvikling af nye grønne brændstoffer.

En ensartet CO2-afgift på 750 kroner plus en CO2-kvote. Det er modellen, hvormed regeringen lægger op til en CO2-afgift i udspil om en grøn skattereform, der netop er offentliggjort.

Green Power Denmark hilser udspillet velkomment – ikke mindst fordi der med en udmeldt CO2-afgift skabes økonomisk klarhed for både borgere og virksomheder.

- Det er godt, at regeringen nu vil sætte et klar prismærke på, hvad det skal koste at udlede den klimaskadelige CO2 – nu og i mange år fremover. Vi skal væk fra de fossile brændsler, både fordi klimaet har brug for det, og fordi vi skal gøre os fri af russisk gas. Det kræver, at virksomheder og forbrugere omstiller sig hurtigst muligt. Og derfor skal vi have klarhed nu, siger Martin Ingerslev, chefkonsulent i Green Power Denmark.

Green Power Denmark er en nyfusioneret organisation, hvis grundlæggende formål er at fremme grøn omstilling - blandt andet gennem elektrificering med grøn strøm.

- Alle er enige om, at grøn strøm er svaret på både klimakrisen og den sikkerhedspolitiske krise, vi står i. Danmark har ressourcerne til at producere masser af grøn strøm til en elektrificeret fremtid, og den skal vi fremme. En CO2-afgift er med til at skubbe på elektrificeringen, for den sender et klart signal om, at grønt skal være billigere end sort, og så ved både virksomheder og borgere, hvordan de skal agere og investere, siger han.

En CO2-afgift er dog også en ekstra omkostning og dermed et benspænd i forhold til virksomheder, der skal konkurrere internationalt, og som kan have svært ved at erstatte fossile brændsler. For andre lande har ikke nødvendigvis pålagt konkurrenterne samme omkostning i form af en CO2-afgift.

Derfor er det hensigtsmæssigt, at regeringen foreslår en klimafond, der skal reducere virksomhedernes omstillingsomkostninger.

- Klimafonden skal gøre det nemmere for de virksomheder, som ikke økonomisk kan håndtere at omstille fra sort til grønt, f.eks. med investeringer i varmepumper. Til gengæld ærgrer vi os over, at udspillet favoriserer lagring af biogent CO2 fremfor at bruge det til udvikling af grønt flybrændstof, siger Martin Ingerslev og fortsætter:

- Nu opfordrer Green Power Denmark Christiansborg til hurtigst muligt at sætte sig til forhandlingsbordet og blive enige. En grøn skattereform er én af grundpillerne i den grønne omstilling: Jo hurtigere den ligger fast – jo hurtigere kan vi omstille til grønt billigst muligt.