Gode takter i regeringens udspil om erhvervsuddannelserne

Nyt udspil fra regeringen indeholder en række positive tiltag, der kan bidrage til at løfte erhvervsuddannelserne. Dansk Arbejdsgiverforening glæder sig over udspillet, men peger samtidig på, at der er behov for yderligere tiltag, hvis ambitionen om flere faglærte skal realiseres.

Regeringen har i dag præsenteret et større erhvervsuddannelsesudspil. I udspillet foreslås det bl.a., at:

• der afsættes 2 mia. kr. over de næste fire år. Midlerne skal bl.a. gå til at styrke kvaliteten på erhvervsuddannelserne og folkeskolens arbejde med at introducere eleverne for den praktiske faglighed.
  • flere unge skal have adgang til grundforløbet på erhvervsuddannelserne, og dermed en bedre start på deres uddannelse.
  • der igangsættes en række initiativer i folkeskolen, der styrker praksisfagligheden og kan øge søgningen til erhvervsuddannelserne.
  • der nedsættes en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til en ny tilrettelæggelse af 10. klasse.

Adm. direktør Jacob Holbraad:

”Der er flere gode forslag i regeringens udspil om erhvervsuddannelserne.

Det er bl.a. positivt, at flere unge får adgang til grundforløbet, og at praksisfagligheden i udskolingen bliver styrket. Det kan forhåbentlig føre til, at flere unge vælger erhvervsuddannelserne.

Det er også glædeligt, at erhvervsskolerne får bedre økonomiske rammer. Det er dog vigtigt at sikre, at økonomien ikke kun rækker til nye initiativer, men at eleverne hver eneste dag møder høj kvalitet på deres uddannelser – med dygtige lærere, nyt udstyr og ordentlige rammer.

Det er fint, at regeringen har fokus på afbureaukratisering af erhvervsskolernes rammer. Men afbureaukratisering må ikke ske på bekostning af kvalitet og arbejdsmarkedets behov. Vi ser derfor frem til den kommende dialog om udmøntningen af forslagene.”