Gode takter i pensionsudspil

3Fs formand ser gode takter i regeringens forslag til at mindske samspilsproblemer mht. pensionsopsparing – men finder også behov for at målrette initiativerne

”Regeringens udspil er et godt, første skridt til at få løst samspilsproblemerne på pensionsområdet gennem et ekstra pensionsfradrag og et beskæftigelsesfradrag, som omfatter pensionsbidraget,” siger 3Fs formand Per Christensen.

”Det er især lønmodtagere, som ikke betaler topskat og har mindre end tyve år til pension, der med de nuværende regler risikerer at blive straffet for at indbetale pensionsbidrag. Den foreslåede model fjerner dog ikke samspilsproblemerne for de ramte grupper, men er et godt afsæt for den videre debat og dialog. For os er det afgørende med et bredt politisk forlig i Folketinget på et så væsentligt område, så arbejdsmarkedets parter kan handle i fuld tillid til de fremtidige regler for pension, skat og modregning i offentlige ydelser.”

Regeringens udspil føjer sig til aftalen af 20. juni med Dansk Folkeparti om ændrede regler for aldersopsparing: ”Juni-aftalen om nye regler for aldersopsparing virker kun de sidste 5 år inden folkepensionen og er langt fra tilstrækkeligt målrettet, selv om Finansministeriet delvist har givet Folketinget indtryk af, at aftalen gavner medlemmer af 3F. Der er behov for løsninger, der virker mange år tidligere – helt op til 20-25 år før folkepensionen.”

”I lyset af hvem, der bliver ramt af de aktuelle samspilsproblemer, er regeringens nye udspil derfor heller ikke tilstrækkelig målrettet til fuldt ud at genskabe tilliden til pensionssystemet for de lavere indtægtsgrupper. Det kan man sikre ved at reservere de nye fradragsmuligheder til indkomster under et vist niveau og personer, som har mindre end 20 år til pensionsalderen.”

”Der er også behov for bedre muligheder for delpensionering for de lønmodtagere og 3F-medlemmer, som er nedslidte, før de når frem til pensionsalderen, så de får mulighed for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Her er det igen reglerne for aldersopsparingen, der er problemet.”

3Fs formand understreger, at han kvitterer for regeringens vilje til hen over sommeren at søge dialog med pensionsbranchen, herunder arbejdsmarkedspensionsselskaber. Efter juni-aftalen mellem regeringen og DF opfordrede repræsentanter for både arbejdsgivere og lønmodtagere regeringen – på vegne af godt 3,1 mio. pensionsopsparere – til en dialog om samspilsproblemerne for at undgå mistillid og underminering af arbejdsmarkedspensionsordningerne.

”Regeringens udspil afspejler dog også et borgerligt ønske om at lette beskatningen for de bedre stillede, som ikke er ramt af samspilsproblemer. Det er jo et politisk valg, om man vil prioritere skattelettelser for i forvejen velstående pensionister, men i 3F ser vi naturligvis gerne dette provenu omprioriteret, så man i stedet fremtidssikrer og konsoliderer tilliden til vores enestående pensionssystem for alle de samspilsramte lønmodtagere.”