Gode takter i ny aftale om erhvervsuddannelserne

Erhvervsuddannelserne vil blive styrket med den nye politiske aftale, mener Lederne. Det er et vigtigt skridt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og afhjælpe den stigende mangel på faglærte i danske virksomheder. Positivt, at der kommer mere fokus på iværksætteri i uddannelserne.

- Det er en god aftale med mange fornuftige elementer, der forhåbentlig kan få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Vi hører desværre ofte fra vores medlemmer, at de får sværere og sværere ved at rekruttere faglært arbejdskraft. Derfor er det helt afgørende for de danske virksomheder, at vi får uddannet mange flere faglærte i de kommende år.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, om den aftale om styrkelse af erhvervsuddannelserne, som et bredt flertal i Folketinget netop har indgået. Den indeholder en række tiltag, der kan få erhvervsuddannelserne til at fremstå mere attraktive i de unges øjne, herunder ikke mindst at der kommer mere fokus på iværksætteri og ledelse på uddannelserne.

- Allerede i dag er 4 ud af 10 iværksættere faglærte, men det går desværre lidt under radaren. Derfor er det vigtigt, at vi dels sætter mere fokus på, hvor vigtige de faglærte er for at skabe nye virksomheder, og dels giver de kommende studerende et endnu bedre rygstød for at blive iværksættere, siger Henrik Bach Mortensen, som gerne ser, at erhvervsuddannelserne på længere sigt får endnu mere fokus på iværksætteri.

Godt med fokus på kvinder

Henrik Bach Mortensen glæder sig også over, at aftalen sætter fokus på at få flere kvinder ind på erhvervsuddannelser og styrker faglærtes mulighed for videreuddannelse, som kan åbne nye karrieremuligheder. Lederne ser også positivt på, at aftalen giver kommunerne et større ansvar for at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne. Blandt andet ved at skulle udarbejde lokale måltal, som Lederne tidligere har foreslået. I den sammenhæng er det også en rigtig god idé, at politikerne med aftalen lægger op til, at flere kommunale 10. klasser skal placeres på erhvervsuddannelserne.

Smatidig er Henrik Bach Mortensen godt tilfreds med, at forligspartierne fandt plads i aftalen til at give muligheden for at prioritere ledelse som en integreret del af en erhvervsuddannelse.

- Næsten alle faglærte får i deres karriere behov for ledelseskompetencer – blandt andet som leder eller iværksætter. Og jeg er overbevist om, at ledelse som et element på alle erhvervsuddannelser kan blive et vigtigt bidrag til at styrke uddannelserne som et attraktivt valg for flere unge, siger Henrik Bach Mortensen.

Pressekonsulent Morten Bonde Petersen, 2948 4086

Direktør Henrik Bach Mortensen, 2491 9957

Simpel model for seniorpension: Hug den gordiske knude over3.5.2019 11:45:42 CESTPressemeddelelse

Når det gælder tilkendelse af seniorpension, er det relativt let at hugge den gordiske knude over. Lederne foreslår en simpel model, som imødekommer de hensyn, som forligspartierne og bl.a. Ældresagen ønsker at imødekomme, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne. Modellen bør være: Den enkelte borger indleverer sit ønske om seniorpension hos sin kommune. Kommunen skal træffe en afgørelse indenfor tre måneder. Såfremt kommunen ikke færdigbehandler sagen inden for de tre måneder, eller hvis borgeren er utilfreds med kommunens afgørelse, kan sagen ankes til en statslig myndighed, som på baggrund af bl.a. lægefaglig kompetence endeligt afgør sagen. - Den model kan fastholde finansieringsansvaret hos kommunerne samtidig med, at vi sikrer, at borgeren altid kan få en fagligt kvalificeret afgørelse, hvor der ikke er skelet til den kommunale økonomi, siger Henrik Bach Mortensen.

God aftale om tilbagetrækning2.5.2019 15:26:35 CESTPressemeddelelse

Den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale er et rigtigt godt svar på de aktuelle udfordringer vedrørende tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Ledernes Hovedorganisation. - For det første sikrer aftalen bedre og rimelige muligheder for, at nedslidte – uanset branche eller anden baggrund - kan forlade arbejdsmarkedet i værdighed og i økonomisk tryghed. For det andet er det glædeligt, at aftalen øger tilskyndelsen til, at seniorer kan vælge at blive længere på arbejdsmarkedet. Det ligger i fin forlængelse af arbejdet i regeringens Seniortænketank, siger Henrik Bach Mortensen. Han ser det som helt afgørende, at det ikke længere skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår betingelserne er opfyldt. - Den hidtidige erfaring er, at det giver alt for store forskelle fra kommune til kommune, siger Henrik Bach Mortensen. Seniorførtidspensionsordningen har slet ikke fået den udbredelse, den var tiltænkt. Blandt ande