Gode takter i ny aftale om erhvervsuddannelserne

Erhvervsuddannelserne vil blive styrket med den nye politiske aftale, mener Lederne. Det er et vigtigt skridt for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og afhjælpe den stigende mangel på faglærte i danske virksomheder. Positivt, at der kommer mere fokus på iværksætteri i uddannelserne.

- Det er en god aftale med mange fornuftige elementer, der forhåbentlig kan få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Vi hører desværre ofte fra vores medlemmer, at de får sværere og sværere ved at rekruttere faglært arbejdskraft. Derfor er det helt afgørende for de danske virksomheder, at vi får uddannet mange flere faglærte i de kommende år.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, om den aftale om styrkelse af erhvervsuddannelserne, som et bredt flertal i Folketinget netop har indgået. Den indeholder en række tiltag, der kan få erhvervsuddannelserne til at fremstå mere attraktive i de unges øjne, herunder ikke mindst at der kommer mere fokus på iværksætteri og ledelse på uddannelserne.

- Allerede i dag er 4 ud af 10 iværksættere faglærte, men det går desværre lidt under radaren. Derfor er det vigtigt, at vi dels sætter mere fokus på, hvor vigtige de faglærte er for at skabe nye virksomheder, og dels giver de kommende studerende et endnu bedre rygstød for at blive iværksættere, siger Henrik Bach Mortensen, som gerne ser, at erhvervsuddannelserne på længere sigt får endnu mere fokus på iværksætteri.

Godt med fokus på kvinder

Henrik Bach Mortensen glæder sig også over, at aftalen sætter fokus på at få flere kvinder ind på erhvervsuddannelser og styrker faglærtes mulighed for videreuddannelse, som kan åbne nye karrieremuligheder. Lederne ser også positivt på, at aftalen giver kommunerne et større ansvar for at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne. Blandt andet ved at skulle udarbejde lokale måltal, som Lederne tidligere har foreslået. I den sammenhæng er det også en rigtig god idé, at politikerne med aftalen lægger op til, at flere kommunale 10. klasser skal placeres på erhvervsuddannelserne.

Smatidig er Henrik Bach Mortensen godt tilfreds med, at forligspartierne fandt plads i aftalen til at give muligheden for at prioritere ledelse som en integreret del af en erhvervsuddannelse.

- Næsten alle faglærte får i deres karriere behov for ledelseskompetencer – blandt andet som leder eller iværksætter. Og jeg er overbevist om, at ledelse som et element på alle erhvervsuddannelser kan blive et vigtigt bidrag til at styrke uddannelserne som et attraktivt valg for flere unge, siger Henrik Bach Mortensen.

Pressekonsulent Morten Bonde Petersen, 2948 4086

Direktør Henrik Bach Mortensen, 2491 9957

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et