Gode takter i handlingsplan for færdselssikkerhed

Færdselssikkerhedskommissionen har i dag offentliggjort handlingsplan med målet om at halvere antallet af trafikdræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken inden 2030. Med flere initiativer sætter ITD allerede i dag trafiksikkerhed i fokus og bakker op om målsætning om så få dræbte og tilskadekomne i trafikken som muligt.

Der dør for mange på danske veje. Sidste år var tallet over 190 dræbte. Det tal skal ned, og nu har Færdselssikkerhedskommissionen spillet ud med en konkret målsætning om en halvering. I 2030 må maksimalt 90 mennesker miste livet i trafikken i Danmark, mens antallet af tilskadekomne også skal halveres til maksimalt 900. Tallene svarer til en omtrentlig halvering af gennemsnittet for 2017-2019, som er 182 dræbte og 1.813 alvorligt tilskadekomne pr. år.

ITD hilser den nye handlingsplan velkommen og er klar til aktivt at bidrage til forøget trafiksikkerhed.

- Hver en ulykke er en for mange. Derfor er det godt med ambitiøse målsætninger, der bygger på dyb viden og stærke værktøjer til at nå målene. Handlingsplanen lægger op til alle tre dele, og fra ITD glæder vi os til at medvirke til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger Malene Vitus, der arbejder med sikkerhedskampagner i ITD.

ITD er aktivt engageret i øget trafiksikkerhed med blandt andet uddeling af 55.000 refleksveste til landets folkeskoler, den årlige oplysningskampagne ”Lastbilkaravanen” og løbende initiativer til at bringe færdselssikkerhed i fokus blandt medlemmer og omverdenen.

- Vores 700 medlemsvirksomheder er på vejene hver dag for at holde Danmark kørende. De tager alle sikkerheden meget alvorligt, men alligevel sker der ulykker, og når lastbiler er involveret går det desværre ofte meget galt, siger Malene Vitus.

Dermed henviser hun for eksempel til de såkaldte mødeulykker på landeveje, hvor lastbiler er overrepræsenterede i dødsulykkerne, fordi deres vægt i sig selv betyder, at en frontalkollision resulterer i alvorlige personskader hos modparten.

ITD ser derfor frem til at arbejde videre med initiativer, der kan øge sikkerheden både for lastbilchaufførerne og omgivelserne. Handlingsplanen nævner flere interessante initiativer, som er yderst relevante for vejgodsbranchen, og ITD vil aktivt engagere sig i disse.

- Handlingsplanen omtaler blandt andet mere automatisering og forsøg med forbedret udsigt fra førerhusene som eksempler på initiativer, der har potentiale til at forbedre trafiksikkerheden for lastbiler. Det ser vi frem til at diskutere yderligere, også så vi i fællesskab sikrer, at vi bruger værktøjer på baggrund af solid og fagligt velfunderet viden, siger Malene Vitus.

Berettiget kritik af tilsynet med PostNord øger mistanke om urent trav på pakkeområdet15.1.2021 15:06:23 CETPressemeddelelse

Statsrevisorerne retter kritik af Transportministeriets tilsyn med PostNords danske afdelings regnskabspraksis. Transportministeriet har ikke i tilstrækkelig grad spurgt ind til, om PostNords fordeling af omkostninger og prissætning i Danmark er lovlig, eller baggrunden for, at påstande om krydssubsidiering kan afvises. Nu må Transportministeren sikre gennemsigtighed i PostNords regnskaber og fair konkurrence på pakkeområdet, mener ITD.

Tysk satsning på udvidelse af rastepladser bør inspirere transportministeren4.1.2021 16:10:19 CETPressemeddelelse

Det tyske trafikministerium tager udfordringen med mangel på rastepladser for lastbiler alvorligt og har netop offentliggjort en plan, der skal sikre flere rastepladser langs det tyske motorvejsnet. I Danmark er der også udtalt mangel på rastepladser, og de kommende forhandlinger om infrastrukturinvesteringer er en oplagt mulighed for regeringen til at gøre noget ved problemet, mener ITD.