Gode skoleledere "forstyrrer" lærerne
Folkeskolereformen kalder på stærke ledelseskompetencer hos landets skoleledere. Reformens krav om at skabe lige og bedre læringsmuligheder for alle børn har aktualiseret skoleledernes udfordring med at lede tæt på undervisning og læring. I forlængelse heraf stiller EVA i undersøgelsen skarpt på hvordan stærk skoleledelse kan se ud i praksis.
Både ledelse og lærere i undersøgelsen understreger, at den gode skoleleder ikke bør komme med løsninger eller konkrete svar, men snarere skal understøtte og skabe rammer for, at lærerne kan løfte deres opgaver på en kvalificeret måde. Lederen kan gennem sine spørgsmål synliggøre hvad hun vurderer, er vigtigt, at læreren overvejer, uden nødvendigvis selv at give svaret. Ifølge lederne handler det blandt andet om at respektere lærernes fagprofessionelle rum.
Skolelederen skal angive retning - både i de store linjer og i de dagligdags dialoger
God skoleledelse handler også om at angive en tydelig retning for skolens arbejde. Denne retningsangivelse skal både ske på et makro-niveau, fx ved at skolelederen italesætter skolens vision, mål og resultater, så de er kendte og tydelige for alle skolens medarbejdere, men også på et mikro-niveau, fx i de spørgsmål, kommentarer og faglige drøftelser, som skolelederen har i den løbende dialog med lærerne om undervisningen.
Konkrete eksempler på god ledelsespraksis til inspiration for skoleledere
Undersøgelsen giver eksempler på god skoleledelsespraksis med tydeligt fokus på elevernes læring og progression. Helt konkret indeholder den eksempler på hvordan man som skoleleder kan gennemføre hhv. medarbejderudviklingssamtaler, observation af undervisningen med efterfølgende feedback, læringssamtaler, teammøder og pædagogisk café med faglig sparring og videndeling med dette fokus.
Marianne Buhl Hornskov, EVA, har været projektleder på undersøgelsen:
”Vi håber og tror på, at vores undersøgelse kan bidrage til at udbrede god skoleledelsespraksis. Der findes mange stærke skoleledere, som bruger eller har udviklet nyttige redskaber og arbejdsmåder. Når mange skoleledere samtidig finder ledelsesopgaven efter skolereformen udfordrende, har vi fundet det vigtigt at udbrede kendskabet til gode eksempler på helt konkret ledelsespraksis.”
Hent rapporten 'Ledelse tæt på undervisning og læring' her.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen ”Ledelse tæt på undervisning og læring” er baseret på viden fra forskning, der beskæftiger sig med den del af ledelsens opgave som går tæt på undervisningens udvikling og kvalitet. Med udgangspunkt i forskningen har EVA formuleret en række kriterier for ledelse af undervisning og læring. Kriterierne udgør undersøgelsens teoretiske grundlag og har dannet afsæt for udvælgelsen af de fire cases, som er eksemplariske i den forstand, at de har ledelsespraksisser, der er koblet til forskning om god ledelse. Caseundersøgelsen omfatter følgende skoler:
• Østervangskolen i Favrskov Kommune
• Løjt Kirkeby Skole i Aabenraa Kommune
• Hjallerup Skole i Brønderslev Kommune
• Sophienborgskolen i Hillerød Kommune.
Skolerne er valgt for at give eksemplariske billeder af god skolelederpraksis. Undersøgelsen giver med andre ord ikke et repræsentativt billede ledelsesopgaven, som den udøves på alle skoler.
Rapporten sendes til alle skoler og kommuner i august 2015 og kan desuden købes hos alle landets boghandlere.
Nøgleord
Kontakter
Trine Borg HarrildPressechef
Tlf:4091 0021tb@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum