DI - Dansk Industri

Gode råd til SMV’er om cyberforsikring

Danske SMV’er er særligt udsatte for en voksende mangfoldighed af cyberkriminalitet, og det kan blive rigtig dyrt for en lille virksomhed i form af tabt indtjening, driftstab og ikke mindst tab af omdømme. Derfor er der stigende interesse for såkaldte cyberforsikringer. En række organisationer går nu sammen om at give SMV’erne gode råd om hvad de skal være opmærksomme på, hvis de vil forsikre sig mod it-kriminalitet.

- SMV’erne risikerer at stå med en forsikring uden tilstrækkelig dækning, hvis de ikke ser sig godt for. Skal virksomhederne undgå eller reducere de økonomiske konsekvenser af et cyberangreb er alfa og omega, at man tager stilling til virksomhedens it-sikkerhed og får iværksat de forbedringer it-sikkerheden, der svarer virksomhedens risici, siger fagleder for digital ansvarlighed og cybersikkerhed i DI, Morten Rosted Vang.

Det er netop DI som sammen med Forsikring & Pension og Rådet for digital sikkerhed, der nu har udarbejdet en vejledning om hvad SMV’erne skal være opmærksom på, hvis de vil tegne en cyberforsikring.

-Virksomhederne er i stigende grad digitale og afhængige af data. Det er derfor vigtigt, at man også som mindre virksomhed løbende kigger sin digitale infrastruktur efter i sømmene og har styr på den basale sikkerhed. Man skal sørge for at klarlægge sin virksomheds udfordringer, behov og risici i forhold til IT-sikkerhed, så man kan stille skarpt på, hvad en evt. cyberforsikring skal dække, siger Anna Bay Damholt, sekretariatschef i Rådet for Digital Sikkerhed.

I eftermiddag holder folkene bag vejledningen webinar for SMV’er for at informere om den nye vejledning.

- Vores branche har længe stået klar med både råd, vejledninger og forsikringer til de mange SMV´er, så de kan sikre deres data. Selv om det bliver mere og mere udbredt at outsource it-driften, så har virksomhederne stadig ansvaret for, at der bliver passet godt på deres data. De skal kende deres behov og tage dialogen derfra. Det kan være dyrt at genoprette virksomhedens omdømme, hvis det først er gået galt, siger Thomas Brenøe, vicedirektør i Forsikring & Pension.

Læs ”Vejledning til SMV’er om cyberforsikringer” her.

Følg webinar om cyberforsikring den 28. oktober 2020, kl. 14-16

Følg os på:

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri