Gode råd til de studerendes boligjagt

Mange unge står snart over for studiestart og for manges vedkommende betyder det et akut boligbehov.

På lørdag den 28. juli får mange tusind unge svar på, om de er kommet ind på deres drømmestudie. Studiestart betyder for mange også et akut boligbehov. Grundigt benarbejde, netværk, tålmodighed og en åben indstilling er et godt sted at starte boligjagten.

Brug bolig- og kollegieportalerne
Ejendomsforvaltningsselskabet DEAS udlejer hvert år over 6.000 lejeboliger via udlejningsportalen Findbolig.nu og har samlet en række gode råd til de boligsøgende.

”Der er ingen tvivl om, at de nye studerende står over for et svært lejeboligmarked. Der er stor efterspørgsel efter lejeboliger i de store byer, og det har betydning for lejeniveauerne og mulighederne for at komme i betragtning,” siger Maivi Herup, udlejningschef i DEAS.

Der findes en lang række boligsites, som kan hjælpe med at afdække markedet, og som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS favner med sin boligsøgningsportal Findbolig.nu også studie- og ungdomsboliger. Men også kollegieværelser er en mulighed de boligsøgende med fordel kan overveje.

Vær realistisk og tålmodig
Udlejningschefen i DEAS råder de kommende studerende til at være åben over for andre muligheder og placeringer, end man umiddelbart har som førsteprioritet.

”Det er fornuftigt at skrive sig op til en studie- eller ungdomsbolig i så god tid som overhovedet muligt, men vi ved også af erfaring, at mange unge ved studiestart står i en akut boligsituation. Derfor gælder det om at være både realistisk og tålmodig samt om at bruge sit netværk,” siger Maivi Herup.

10 gode råd til dig som boligsøgende

1. Skriv dig op - og i god tid
    Det kan virke banalt, men det er vigtigt, at du bliver skrevet på venteliste til en ledig lejebolig i så god tid som muligt. Det giver et forspring i boligsøgningen. Og du behøver ikke vente, til du er blevet optaget på studiet.

2. Vær realistisk
    Start med at overveje nøje, hvad du ønsker, og hvilke boligdrømme du kan gå på kompromis med. Kan du fx nøjes med et mindre værelse, hvis det betyder, at du får en bedre beliggenhed? Eller er pladsen det vigtigste for dig?

3. Skab dig et overblik
    Sørg for at få et godt overblik over din privatøkonomi, så du har et realistisk billede af, hvor meget du kan sidde for om måneden. Tal eventuelt med din bank. Husk at indregne en post i budgettet til de løbende forbrugsudgifter, dvs. vand og varme.

4. Brug boligportalerne
    Der findes en lang række boligsites, som enkelt og effektivt formidler ledige lejeboliger. DEAS favner med sin boligsøgningsportal Findbolig.nu også studie- og ungdomsboliger. De mange boligsites findes med en enkel søgning på nettet fx: boligportal.dk, ciu.dk, lejebolig.dk, dba.dk/boliger/lejebolig, minlejebolig.dk, boligbasen.dk, kollegierneskontor.dk, aku-aalborg.dk.

5. Husk også de mange kollegier
    Der findes både almene og private kollegier i næsten alle former og prislejer rundt omkring i landet. Nogle kan søges direkte hos det pågældende kollegium og andre via boligportaler, der samler kollegier på tværs.

6. Vær opsøgende og brug dit netværk
    Gå ikke kun den slagne vej. Brug også dine venner, familie og bekendte. Måske de kender nogen, som kan hjælpe dig? Og hold dig ikke tilbage fra at bruge de sociale medier.

7. Søg i et bredt geografisk område
    Uden for byernes centrum er der mindre pres på boligmarkedet. Boligens placering tæt på fx offentlig transport kan betyde meget. Så sæt dig grundigt ind i, hvor langt væk fra dit studie, du egentlig kan søge, samtidig med at du har en acceptabel transporttid.

8. Acceptér at din første bolig måske er midlertidig
    Ingen siger, at du skal blive boende i din første bolig under hele dit studie. Vær indstillet på midlertidige løsninger det første stykke tid, som fx kortvarig fremleje. Dine ønsker kan ændre sig, og nye muligheder kan opstå, når du først har tag over hovedet.

9. Slå dig sammen med andre
    Overvej muligheden for at starte i en delelejlighed eller et bofællesskab. Det åbner op for flere muligheder og giver dig garanti for socialt samvær. Husk dog altid at tjekke med udlejer, om denne boligform er tilladt, inden du flytter ind.

10. Forældrekøb? Tal med banken
    Overvejer din familie at købe en lejlighed til dig, så er det en god ide at starte med at tale med jeres bank, som typisk kan guide jer. Der kan også være særlige forbehold for forældrekøb i den enkelte forening.

Udlejningschef Maivi Herup, DEAS, mher@deas.dk, mobil 27 90 13 30

Skriv dig op - og i god tid.
Husk også de mange kollegier.
Acceptér at din første bolig måske er midlertidig.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). Vi tilbyder ydelser som administration af bolig- og erhvervsejendomme, ejer- og andelsboligforeninger samt management af butikscentre. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold samt udlejning af bolig- og erhvervslejemål. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 76.000 lejemål i Danmark og har kontorer i København, Aalborg og Aarhus. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.

Rejsegilde på Frederiks Brygge: Hjertet i ny bydel står snart klar16.5.2019 08:46:34 CESTPressemeddelelse

16. maj 2019 er en milepæl for et af de største byggeprojekter i København. Rejsegildet for de sidste to projekter Pladehallen og Støbehuset i sidste etape i byggeriet af i alt ca. 1.300 boliger på Frederiks Brygge markerer, at de sidste lejligheder snart står klar, og at bydelens samlingspunkt – den sydvendte plads mod havnebassinet kan tages i brug af bebyggelsens beboere. Her er en marina på størrelse med Langelinie og Hellerup havn, samt en central plads på størrelse med Kultorvet. ”Vi er glade for at komme i mål med byggeriet. Den første bygning med ungdomsboliger og børnehave blev indviet i 2013, og vi har gradvist tilført området nye boliger og attraktioner, så bydelen nu fremstår venlig og levende. Det er positivt for København, for de mange med deres daglige gang i området og for Vellivs pensionskunder, som opnår et fornuftigt afkast på investeringen” fortæller Søren Tang Kristensen, ejendomsdirektør i Velliv, som fortsætter: ”Det er et stort projekt, vi har udviklet, hvor vi